Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Yves Robert Trio: Captivate

2020. március 21.

Yves Robert mintegy húsz éve létező triója második, most stúdióban felvett BMC-albumának fő tanulsága, hogy a francia harsonás minden lépését érdemes figyelnünk. Nemcsak az évtizedek óta a pályán levő tapasztalt mesternek kijáró „kötelező” tiszteletről van szó, sokkal inkább a folytonos megújulásban hívő, a hallgatókat minden megszólalásával egy-egy izgalmas művészi kísérlet fültanúivá avató muzsikust illeti meg a kritikusi laudáció.

A személyes főhajtáshoz azt tehetem még hozzá: a Robert-féle művészeknek köszönhetjük, hogy a jazz egyik legnagyszerűbb instrumentuma, a harsona az elektromos divathangszerek és a többnyire tartalmatlan, merőben technicista popjazz-változatok korában is képes megőrizni hagyományos státuszát szólóhangszerként.

         Mindeközben Robert nagyszerűen együtt lélegző-lüktető triója roppant modern zenét játszik. Cyril Atef groove-jai és a csapatot motorként hajtó Bruno Chevillon kicsit „eberhardweberesen” szóló elektromos bőgője, valamint a finom ízléssel adagolt elektronika, avagy digitális audiotechnika mindenestül napjaink zenéjévé teszi a Captivate-et. Jók az átlagos terjedelmű melodikus témák (le sperme du diable est froid – az ördög spermája hideg) az elegánsan lekerekített szólókkal, de mire belefeledkeznénk a ringató dallamba, már egy zajzenei etűd vagy egy Derek Bailey-lemezen is elképzelhető zúzós ujjgyakorlat  kellős közepén találjuk magunkat (ld. a nem egészen egyperces herpès-t), hogy aztán egy harmadik típusú zenével, egy indusztriális fordulattal vagy egy ambient világú kompozícióval forogjon tovább a korong. Ám a jelzők senkit se tévesszenek meg: a szerzemények inkább keltenek pozitív, alkalmasint vidám benyomást, mintsem keserűt vagy letargikusat. Öngyilkos hajlamúaknak nem ajánlott ez a zene.

         Hogy visszatérjünk a főszereplőhöz, Yves Robert érzésem szerint főként a romantikát kerékbe törő, esetenként avantgarde zenét játszó harsonásokhoz kapcsolható: George Lewishoz vagy Albert Mangelsdorffhoz, kevésbé a hangszer free reprezentánsaihoz, például Paul Rutherfordhoz. Sylvain Prudhomme a CD-hez mellékelt ismertetőjében ezt írja: „A harsona reszket, vibrál, dübörög, károg, gargalizál, turbékol, nyög, serceg, raccsol, munkálkodik. Időnként érződik, milyen gyönyörűségét leli abban, ahogy a dobossal és a bőgőssel közösen a rockkal flörtöl, recsegtet, egy pillanat alatt karneválhoz illő tüzet ébreszt, hogy aztán ravaszul, mosolyogva, szinte fanfárszerűvé váljon.”

 

BMC, 2019

 

  1. j’ai raison, l’ordinator / I’m Right, Computer
  2. dans les bras de morphing / In the Arms of Morphing
  3. moins que rien, plus que tout / Less Than Nothing, More Than All
  4. pour tout au plus rien au monde / For Everything and Nothing in the World
  5. your skin
  6. herpes / Herpes
  7. vibre chaud / Hot Thrill
  8. embrasser mon tuyau / Embrace My Tube
  9. puis souffler sur la braise / Then Blow on the Embers
  10. respirer 3000 virus par seconde / Breathe 3000 Viruses Per Second
  11. l’eau qui reve / Water that Dreams
  12. le sperme du diable est froid / The Devil’s Sperm Is Cold
  13. inoxidental
  14. changer d’habit comme de chemise / Changing a Habit Like a Shirt
  15. algorythmique de danse / Dance Algorhytmic
  16. perdre le paradis et 75 cheveux par jour / Losing Paradise and 75 Hairs a Day
  17. a genou les puces / On Your Knees, Chips
  18. débarrassé du jésuschrisme / Free of Jesuschrism
  19. gagner 20 millions de cellules par seconde / Gaining 20 Millions Cells a Second

 

Közreműködnek:
Yves Robert – harsona, IT
Bruno Chevillon – elektromos nagybőgő, elektronika
Cyril Atef – dob, elektronika, ének