Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
1
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Emelt fővel emlékezünk Samuel Louis Nestico, a big band zene és a jazz-edukáció háttérhatalmának nyolc évtizedet felölelő munkásságára

2021. január 20.

Ismertebb nevén Sammy Nestico az Egyesült Államok Pennsylvania államában született 1924-ben, s alig pár napja, január 17-én vonult végső nyugalomba. Munkásságának jelentős részét valamennyi jazzmuzsikus ismeri és a zenekedvelők tudatában is jelen van Nestico, mint afféle ősatya, akinek nevét a “hangszerelte:” felirat mellett meglátva biztosak lehetünk benne, hogy a következő percekben swingelni fog körülöttünk a levegő. Robosztus mennyiségű, ugyanakkor akadémiai színvonalú életműve azonban jelentősebb, mint sokan gondolnánk. Vessünk néhány pillantást a muzsikuslegenda életútjára.

Sammy minden bizonnyal nem az egyetlen fiúcska volt, aki 13 évesen beült harsonázni az iskolai zenekarba, majd 15 évesen megírta élete első hangszerelését. Két évvel később viszont már a pittsburghi rádió zenekarában trombonozott, s innentől kezdve egészen haláláig a zenének és az oktatásnak szentelte életét. Semmiképp sem mehetünk el amellett, hogy Nestico nem kizárólag elméleti muzsikus volt, hiszen olyan zenekarvezetők big bandjeiben harsonázott, mint Woody Herman, Gene Krupa, Charlie Barnet vagy Tommy Dorsey, akit a sokatmondó “Swing Urasága” becenévvel illetett a legendás swing-korszak közönsége. Az imént felsorolt úriemberek hasonló státuszt képviseltek a 30-as és 40-es évek Amerikájában, mint a Beatles a 60-as évektől kezdve Európában és szinte azonnal ezután az egész világon.

Nestico tehát az iskolák iskoláját végezte el annak érdekében, hogy a zenekari lét valamennyi aspektusát megismerje. Nem vállalunk nagy kockázatot azzal a kijelentéssel, hogy a mester munkásságát legtöbben mégis a Count Basie Big Banddel eltöltött alkotói időszakból kifolyólag ismerjük. Basie zenekara egyike a modern zenetörténet kitörölhetetlen szereplőinek, a banda hangzása és a “vibe”, amit képviselt az emberi létforma egyik legmagasabb fokú állapotát örökítette meg: az eleganciát. Sammy 1970-től tizennégy éven át folyamatos munkakapcsolatban állt Basie-vel és számos, a mai napig klasszikusnak számító hangszerelést készített a zenekarnak. Nestico olyan hőse a történetnek, akiről a legtöbben tudták, hogy mekkora szerepe van a zenekar hangzásában, de ő maga nem törekedett a reflektorfény felé.

Az “Árny” - ahogyan szerény hozzáállása miatt sokan nevezték – a Basie zenekar tíz albumának felvételét dirigálta, ebből négy Grammy-díjban részesült. Sok számnak nem csak hangszerelője, hanem szerzője is volt. Ugyanebben az időszakban több, mint 60 albumfelvétel társszerzője és hangszerelője volt a Capitol Records-nál.

 

Ilyen felkészültség és szakmai múlt mellett nem meglepő, hogy a filmipar is igényt tartott szolgálataira. Hajlandóak vagyunk elfelejteni, hogy a húzónevek mögött is apparátus áll, a legnagyobb nevek pedig a legjobb segítséget szerződtetik maguk mellé, így került Nestico többek között Sarah Vaughan, Frank Sinatra, Phil Collins, Barbra Streisand és Count Basie projektjeibe, és a Hollywood-i játékfilmeket még nem is említettük.

 

Mindezek ellenére Nestico a jazz-zene tanításában elért eredményeire volt a legbüszkébb. Egész élete folyamán ügyelt rá, hogy az általa felhalmozott tudást valahogyan át tudja örökíteni a következő nemzedékekre, ennek köszönhetően ma majdnem hatszáz olyan munkája hozzáférhető, mely kimondottan edukatív céllal készült. A nagyhírű ASMAC (Amerikai Zeneszerzők és Hangszerelők Társasága) és az Amerikai Big Band Akadémia (BBAA) jóvoltából tiszteletbeli professzorként egy szezonon át zeneszerzést és vezénylést oktatott a Georgiai Egyetemen.

Bízunk benne, hogy valamelyest sikerült körvonalazni azt az elképesztő teljesítményt és gazdag zenei hagyatékot, melyet Sammy Nestico életműve ajándékozott a jövő számára. Szeretettel ajánlunk néhány videót memoár gyanánt, a mesternek emléket állítva.

 Fotó: https://alchetron.com/Sammy-Nestico