
Mindez nem jelenti azt, hogy az anyag egy cseppet is kevésbé lenne kidolgozott, mint korábbi opusai. Temérdek munka előzte meg a nyilvánosság elé kerülését – külső és belső egyaránt. Éppen csak az ihlető források egyre inkább kereshetők és találhatók a művészben magában, mintsem külső helyeken; nem szándéka távolról sem a jazz (amúgy közel meghatározhatatlan) értelmezési körébe tartozni, ahogy az avantgárd, az art rock vagy a neo-prog halmazokba sem, bár a 12+4 számban sok eleme megtalálható ezeknek az irányzatoknak, amelyeket a főhősnő önmagán, saját ízlésvilágán, érzékenységein átszűrve kevert új matériává. Hasonlóan egykor Prince-hez vagy David Bowie-hoz, sőt akár az újabb kori Wayne Shorterhez, Spalding olyan víziókkal bír, amelyeknek köszönhetően zenéje kiszámíthatatlan, még ha a főbb alkotórészei ismerősek is.
Az album koncepciója egyfajta univerzalitásra törekszik: a 12-es szám bűvkörében fogant, de nem pl. a zodiákus jegyei, hanem 12 különböző testtáj került egy-egy darab középpontjába. A dalszövegek (kár, hogy nem olvashatók a füzetben) költőiek, több rétegűek, látomásosak. Test, szellem és lélek egymásra hatása, egymással való birkózása rajzolódik ki belőlük. Eredeti, bátor, ha nem is korszakalkotó gondolatok burjánoznak bennük (Spalding mégis csak zenész, nem filozófus), a hallottak viszont szerves egységet alkotnak. Sőt a szemnek is jut táplálék, hiszen minden számhoz készült hasonlóan igényes, egyéni, kreatív képi világú klip is, amelyek a legismertebb videomegosztón láthatók.
Vissza a zenéhez: Spalding félretette a bőgőt, basszusgitáron, zongorán, orgonán, zenekari nagydobon játszik, meg persze énekel, és ő írta az összes számot, szöveget. A zeneszerzői feladatokat pár darabban megosztotta Justin Tyson dobossal, mellettük még Matthew Stevens gitáros képezi a zenekar magját. Aaron Burnett hallható szaxofonon, Burniss Travis további basszusszólamokat terít elénk. Mindenki a kis spaldingi varázslatok megformálásán dolgozik – kiválóan. Sokat fognak még beszélni erről a lemezről.
Concord – Universal, 2019
- 12 Little Spells (thoracic spine)
- To Tide Us Over (mouth)
- 'Til the Next Full (eyes)
- Thang (hips)
- Touch in Mine (fingers)
- The Longing Deep Down (abdominal portal)
- You Have to Dance (feet)
- Now Know (solar portal)
- All Limbs Are (arms)
- Readying to Rise (legs)
- Dancing The Animal (mind)
- With Others (ears)
- Lest We Forget (blood)
- How To (hair)
- Move Many (joints)
- Ways Together (shoulders)
Közreműködnek:
Esperanza Spalding – ének, basszusgitár, orgona, zongora
Matthew Stevens – gitár, basszusgitár
Justin Tyson – dob, szintetizátor
Aaron Burnett - szaxofon
Burniss Travis - basszusgitár, ének
Rob Schwimmer - szintetizátor
Corey King, Atheel Elmalik, Azza Gallab, Britni Lonesome, Gemma Weekes, Lana Homeri, Morgan Guerin - ének
Fernando Lodeiro - hangmérnök
Gramofon másodközlés
Grammy-díj jelölést kapott az album 2019. november 20-án, mint Best Jazz Vocal Album.