fbpx

Hogy hívjad fel a szakírók figyelmét új albumodra / 2. rész

2020. március 10.

A Jazzfuel a kritikusokat faggatta: mivel keltse fel érdeklődésüket új albumuk iránt a zenész.

A felmérés első részét archívumunkban olvashatják. A Jazzfuel egy újságírói felmérést készített 2020 februárjában, melyben a MagyarJazz is részt vett, de döntő többségben az angolszász területekről érkeztek be a válaszok. A felmérés témája az új CD-k, zenék publicitását érinti. Az első részből is megtudhattunk már érdekességeket, hogyan működik ez külföldön, mi az ami vonzza az újságírót, hogy megjelenjen írása egy-egy albumról, de a második részben még több hasznos információval szolgálhatunk, sőt a végén még plusz tanácsok is elhangoznak azoktól, akik ezeket a kritikákat készítik.

 

Hány ajánló jelent meg a zenésszel való közvetlen kapcsolatból?

Sokszor érzik a zenészek úgy, hogy nem veszik őket olyan komolyan, mint ha „szakemberek” – ügynök, menedzser – intézik helyettük a sajtókapcsolatot. Egy másik felmérésből kiderült, hogy a klub- és fesztiválszervezők a művészeket közvetlenül foglalják le (57%), és nem ügynökön, menedzseren keresztül.

Lássuk a művész-újságíró kapcsolat hogy alakul…

Amint a táblázatból egyértelműen kiderül, itt is inkább a közvetlen kapcsolatot választják a művésszel, a kritikusok 45,8%-a a közvetlen elérést preferálta cikkírásnál. Ez volt a megkérdezettek között a legnépesebb csoport.  90%-ban az album piacra dobásánál közvetlenül a művésztől szeretnének hallani az új albumról információkat.

Matt Fripp, a JazzFuel vezetője azt is leírta, hogy nem szükséges, hogy menedzser közvetítsen az előadó és az újságíró között, de azt fontosnak tartja, hogy tanulja meg a zenész, miként írjon jó emailt, amivel elérhet a jazz magazinokhoz.

 

Mennyi az átlagos idő az új lemez kézhezvétele és a kritika közzététele között?

Erre nincs egyszerű válasz. Különösen, ha figyelembe vesszük a print és a blog, weblap közti különbséget.

Meglepő lehet, hogy a válaszadók 77%-a azt a választ adta, hogy ez az idő csupán 1-4 hét. Az ideális az lenne, ha már a lemez megjelenése előtt előkészítené a zenész a sajtóközleményt.

 

 

Milyen tényezők vonzzák az újságírók figyelmét egy új lemez megjelenésénél?

Leggyakrabban a köremail vagy sajtóközlemény megfogalmazása már eldöntheti, hogy az újságíró meghallgathatja-e az új lemezt.

Ennél a kérdésnél az újságírók nem csak egy, hanem több választ is jelölhettek, hogy a zenész teljesebb képet alkothasson az album kiválasztását meghatározó stratégiáról.

Majdnem 60%-uk a személyes kapcsolatot érezte a legfontosabbnak. Természetesen, ha a zenész az album megjelenésével egyidejűleg  kezdi a PR munkát, már késő megismerni minden szakírót személyesen. De ebben az esetben is érdemes időt fordítani arra, hogy átnézze, ki milyen zenéről írt kritikát, és ennek alapján ajánlja a saját zenéjét. Egyértelműen ez sokkal hosszabb időbe telhet, mint a kiküldendő emailek másolgatása, de javíthatja az esélyét annak, hogy a címzett valóban meghallgassa az új lemezt.

Gyönyörű borító, vonzó videók, érdekes történet: ezek azok a dolgok, amelyek másodlagosnak tűnhetnek, mégis fontos szerepet játszanak az érdeklődés felkeltésében.

Van még más is, amit korábban meg kell tervezni: egy érdekes vendégművészre vagy az album különleges témájára felhívni a figyelmet. Természetesen a művész az első, de ha bármivel még fel lehet hívni egy újságíró figyelmét, akkor emelje ki mindenképpen.

A kitűnő zene megérdemli a figyelmet, és a belefektetett idő és erőfeszítés megtérülhet.

A következőket sosem szabad feledni: minden email cím mögött valós ember áll és elengedhetetlen a személyes kapcsolati tőke kialakítása és fejlesztése.

 

Melyik formátumban szeretnék leginkább megkapni a médiumok a zenét?

2018 óta készítjük ezeket a felméréseket, melyek során kiderült, hogy az újságírók a várttal ellentétben nem a digitális, stream linkeket részesítik előnyben.  Sokan ragaszkodnak a fizikai termékhez, tehát kézzel fogható, CD anyagot szeretnének kapni, amit a saját, jó minőségű audió rendszerükön akarnak meghallgatni.

Ez arra utal, hogy komolyan veszik a szerepüket.

Tehát ennél a kérdésnél azt szerették volna vizsgálni, hogyan oszlanak meg a jazz újságírók ebben a témában. És bizony, ahogy látszik az ábrán, a fizikai hordozót részesítik előnyben (51,9% + 8,6%).

A hazavihető zenehallgatás

Először is, ha csak digitális kiadás van betervezve, a zenész akkor is készítsen hagyományos CD lemezt, különben elveszíthet néhány lehetséges lemezajánlót. Majd feltétlenül adja meg az újságíróknak a lehetőséget, hogy választhassanak, milyen módon szeretnék megkapni az új lemezt.
Engedjen hozzáférést az új anyaghoz stream vagy letöltés verzióban, de tudassa az újságíróval, hogy örömmel küld fizikai változatot is belőle.
Amennyiben bakelit megjelenést tervez, mindenképpen hasznos lehet, ha eléri azokat a lemezrajongókat, akik ezt a formátumot kedvelik. Természetesen nem olcsó egy bakelit lemez legyártása és postázása, de ha ezen múlik, hogy egyáltalán értékelést kapjon az új lemez, akkor megfontolandó.

 

Személyre szabott vagy körlevél formájában küldött emailre válaszol inkább egy újságíró? 

Nagyszámú célszemély vagy médium elérésének két módja van:

  1.  Köremail kiküldése: készít a zenész egy szöveget, ami pontosan elmagyarázza, mit szeretne közvetítetni, majd elküldi.
  2.  Személyes levél: ennél a változatnál is a megfelelő üzenet elkészítésével kell indítani, de aztán egyénre szabottá kell tenni, ami sokkal közvetlenebb, lényegre törőbb.

Természetesen egyszerűbb lenne, ha a koncertfoglalást és a sajtómegjelenést egyszerűen, csak egy gomb megnyomásával tudnák abszolválni.

De a Jazzfuel tapasztalatai szerint jobb hosszú távú kapcsolatot eredményez a személyes kapcsolatfelvétel, ami fontos előnyt jelent a többi zenésszel szemben.

Az újságírókat arról kérdezték a felmérésben, hogy ők is lényegesnek tartják-e a személyes kapcsolatot?

A felmérésből egyértelműen kiderült, hogy újra kell gondolni a tömeges levelek elküldését, inkább a privát levelezésre kell fektetni a hangsúlyt. A válaszadók 56%-a választotta azt, hogy jobban szeret válaszolni személyes levelekre, mint a körlevélre. Másrészt csak 8% választotta azt, hogy nem igazán érdekli, miként kapja a levelet.

Hacsak nem akarja elveszteni a zenész a célzott sajtósok 92%-át, legyen biztos abban, hogy minden egyes kritikust megfelelően közelít meg.

Igaz, hogy ez sokkal több időt vesz igénybe, de egy jó ajánló megérdemel egy kis plusz erőfeszítést.

 

Milyen tanácsot adna a zenészeknek a sajtóval kapcsoltban?

Ahogy az a kutatásból látszik, bár vannak bevált gyakorlatok, amik alkalmazhatóak a sajtónál, de mégis mindenkinél más és más vezet sikerre. Ennek ellensúlyozására megkértek minden jazz újságírót,  írják meg a javaslataikat ebben a témában. Alább olvasható néhány tanács.

 

„Kutasd fel az cikkírót először” – ECM Reviews

„Tedd egyszerűvé és gyorssá az embereknek a zenéd elérést. A szavak elszállnak. Az email elején már tedd be a stream vagy videó linket. És ne felejtsd el újra felkeresni kis idő múltán a szakírót, miután elküldted az első emailedet. Sok emailt kapunk. Ez felhívja rád a figyelmet.” - Sebastien Helary @ Nextbop

„Légy muzikális, és az emberek meghallgatják a zenédet” - Howard Mandel, Jazz Beyond Jazz & president of the Jazz Journalists Association

„Vedd fel  a közvetlen kapcsolatot. A zenének mindig önmagáért kell beszélnie, de valahogy meg kell ismerni a művész aktuális gondolatait is a művéről. Nagyon izgatott leszek, mikor meghallom az illető szenvedélyes szavait a saját munkájáról. Ez bizonyos értelemben ragályos. Határozottan azt javaslom, hogy telefonon vedd fel a kapcsolatot a szakíróval, ha ez lehetséges.” - Mackenzie Horne

Több mint egy levelet küldj ki… de ne minden nap. Egy kis forszírozásnak van értelme, mert néha az ember csak nemet mond, mert nincs ideje vagy nem nem az ő asztala… ne riasszon ez meg.”

„ Légy magabiztos és egy kis humor sem árt – de természetesen maga a termék legyen meggyőző, jó és érdekes.” - Jan Kobrzinowski (JAZZTHETIK Magazine)

„Készítsd el és frissítsd az All About Jazz zenész oldaladat, aztán nézd át a Zenész Eszköztár oldalt a lehetőségekről” - All About Jazz

„Előre térképezd fel a szakírók munkásságát. Ez időt takaríthat meg az írónak és a zenésznek egyaránt.” – Jazznyt

„Próbálj kialakítani személyes kapcsolatot azzal, aki írni fog a zenédről, ha lehetséges. A munkánkkal kapcsolatos érdeklődés sokkal valószínűbbé teszi, hogy mi is érdeklődni fogunk a tied iránt.” - John Bricker / All About Jazz

„Ha nem engedheted meg magadnak a PR cikket, akkor tudj meg néhány dolgot a szakíróról és az ízléséről.”

„ Vedd fel a kapcsolatot a zsurnalisztával még azelőtt, hogy elküldenéd neki a zenédet, és kérd meg, írjon róla, ha érdekesnek találja. Ez a legjobb módszer arra, hogy elkerüld a rossz kritikát” - Babskim Uchem

„ Alapos és rövid emailek. Add meg a legfontosabb információkat (zeneszerző neve, az album neve, cím, kiadás dátuma), és tegyed lehetővé streamen, adj elérést a letöltéshez, és add meg a legfontosabb adatokat (pdf, link) magadról, a megjelenés dátumáról, videókról, történetről stb. Adj meg mindent egy emailben, amire szüksége lehet az írónak. Ne várd el, hogy ő kérjen további részleteket, tartsd tiszteletben az idejét. A legtöbb újságíró több száz emailt kap havonta, és alig tud lépést tartani a sok anyaggal. Ha mindent elküldesz, amire előzetesen szükségük lehet, azt szeretik és tisztelik.” - Bird Is The Worm

„Legyél őszinte magaddal és az íróval” - Mike Jurkovic

„Hirdesd az albumodat ahol csak tudod, és oszd meg akár ingyen is”

„A türelem fontos. Rengeteg jó zene elérhető, és nehéz naprakésznek maradni.”

„Ha igazán hiszel a zenédben, vedd fel a kapcsolatot egy megbízható publicistával vagy küldj neki személyes emailt a történeteddel és egy zenei mintával.” - R Kamins/ Step Tempest

„ Küldj nekem személyre szabott emailt. Adj ötletet, mikor lenne jó, ha megjelenne az ajánló. Ha meg tudom írni az ajánlót (pl. van időm és úgy gondolom, őszintén tudok írni a zenédről) küldj egy CD-t. Légy magabiztos (és udvarias): a munkád tiszteletreméltó.” - Scottish Jazz Space

"Adj egyértelmű információt, miért egyedi, új, kihagyhatatlan az albumod.”

„Játssz élőben és próbálj bekerülni a médiumok műsorismertetőibe.”

„Tegyél be minden információt a sajtóközleménybe – ki írt mit, ki játszik mit, mit jelentenek a címek, honnét jött az ihlet.” - Patrick Hadfield / On The Beat

„Mondd el, mi a különleges, a más a zenédben”

„Mindig jó ötlet, ha arról biztosítod az újságírót, hogy tudod, mivel foglalkozik, miről ír, mi iránt érdeklődik. Próbálj meg egyértelmű lenni, mi speciális a zenédben.”

„Használj minden rendelkezésedre álló módszert, haladj előre, és tízből kilencszer sikert érsz el.” - Nick Davies / The Boogie Wonderland Show

„Könnyítsd meg a szakírónak, hogy hozzáférjen a zenédhez.”

„Mutatkozz be röviden, és mondd el, miért épp velem léptél kapcsolaltba. Adj választási lehetőséget a zenéd meghallgatására (lehetőleg ne streamet vagy alacsony felbontású letöltést; nem írok streamből egyáltalán)” - Mark Sullivan / All About Jazz

„Építs kapcsolatot az írókkal, fotósokkal, és más ebben a műfajban dolgozó emberrel. Állj készen időt, pénzt és erőfeszítést szánni arra, hogy megismerjenek.” - Charlie Anderson at Sussex Jazz Magazine

„Jó ötlet, ha felveszed a kapcsolatot az újságíróval még mielőtt megjelenik a lemez. Ez növelheti az esélyét, hogy írjanak róla. Véleményem szerint csökkenti az esélyt, ha csak a megjelenés után kommunikálsz.” - Ian Patterson, All About Jazz

"Összpontosíts arra, mi különbözteti meg a zenédet másokétól.” - Arts Fuse

„Facebook oldal, YouTube video, email list”

„Ne habozz, teremtsél  személyes kapcsolatot.” - Philippe Schoonbrood, Jazzaround

„Ne félj írni és bemutatni a zenédet. Mindig találok időt, hogy meghallgassam. De először nézd át a kritikákat, amiket írtam, hogy képben legyél, milyen zenékről írok általában. „ - Maciej Karlowski / Jazzarium

„Ne légy lusta. Kerülj képbe, hogy hozzád illik-e az ember és az írásai, akivel fel szeretnéd venni a kapcsolatot.” - Christian Wissmuller, JAZZed

„Légy kitartó és ajánld a CD-det. A letöltések száma akkora, hogy nem foglalkozom velük.„ - Dylan C. Akalin / Jazz and Rock

„Légy kitartó” - Leyla Efendiyeva / JazzD magazine

„Küldj egy CD-t az újságírónak minden fellelhető adattal és információval együtt.” - Jazz n’ More

„Küldd el a CD-det. Jan Granlie, salt-peanuts.eu, Sankt Knudsvej 50, DK-1903 Frederiksberg C” - Salt Peanuts

„Legyél barátságos és elszánt, mikor a sajtót felkeresed. ne légy agresszív.”

 

 

Kapcsolódó cikk: Jazzfuel – jazz újságírói felmérés / 1. rész

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005