fbpx
Print this page

Oded Tzur – Here Be Dragons

2021. máj. 18.

A kiváló szimattal rendelkező Manfred Eicher, a méltán hírneves kiadó „mindenhatója” most is jó lóra tett, amikor Oded Tzur remek kvartettjét szerződtette egy igazán kiemelkedő produkcióval az ECM-nél való debütálásra…

Aki a legcsekélyebb mértékben is odafigyel szeretett műfajunk helyzetére, fejlődésére, az újabb és újabb jazz-zenész generációk gombamód szaporodó képviselőinek jelentkezésére, óhatatlanul észreveheti, hogy az izraeli zenészek sokasága tűnik fel az amerikai jazzszcénában, de akár a világ más pontjain is. Az ECM több lemezén is jelentkeztek már kitűnő izraeli jazzművészek, és ilyen az itt tárgyalásra kerülő album szereplőinek fele is. Nézzük csak, hogy mennyire igazán nemzetközi műfajjá is lett a jazz: a tel-avivi születésű, de New Yorkban élő tenorszaxofonos Oded Tzur zongoristája az ugyancsak izraeli Natai Hershkovits, de a ritmustandem szereplői az athéni bőgős: Petros Klampanis, a dobszerelést pedig a philadelphiai fekete ütős Jonathan Blake hozza működésbe.

Oded Tzurról tudni kell, hogy napjaink egyik kiemelkedő figurája, aki a klasszikus zene és a jazz tanulmányozása mellett az indiai zenét is bevonta saját zenei stílusának kialakításába. Nevezetessége az, hogy Rotterdamban, egy világzenével foglalkozó akadémián az indiai fuvolaművész  Hariprasad Chaurasia segítségével különleges játéktechnikát fejlesztett ki a szaxofonon, ami óriási nemzetközi érdeklődésre tarthatott számot. Ez a különleges hangzásvilág, ez a mesés sound kiválóan érvényesül ezen a balladisztikus lemezen. Mindjárt a címadó szám, a „Here Be Dragons” jól illusztrálja ezt a különleges zenei világot.  A címről tudni kell, hogy célzás a középkori térképekre, amelyeken az ismeretlen, felfedezésre váró területeket, mind a szárazföldön, mind pedig az óceánokon „Itt sárkányok vannak” (latinul: Hic sunt dracones) felirattal látták el. Talán erre céloz a komponistának is kiemelkedő Oded Tzur, hogy az ő tevékenysége is felfedezetlen zenei területekre irányul. Minden számot ő jegyez, kivéve a záró számot, ami ifjúkorunk szépséges melódiája, a „Can’t Help Falling in Love” – Elvis Presley egyik legnépszerűbb dala volt. Erről jut eszembe, hogy érdekes módon a teljes album alig háromnegyedóra. Viszont szebbnél szebb ballada mind a nyolc szám. Tzur mester kísérői is remek választásnak bizonyulnak. Tudni kell, hogy korábban a másik neves kiadónál, az Enjánál készített két albumot a szaxofonos, ezek a 2015-ös Like a Great River és a Translator’s Note volt 2017-ben. Ezt követte az ECM hívása. Korábbi zongoristája sem akárki volt: Shai Maestro, gondolom, saját trió karrierje miatt hagyta ott a Tzur kvartettet. A dobos váltást nem kell magyarázni: állandó vesszőparipám, hogy a dobművészet igazi sztárjai manapság (is) a fekete amerikaiak közül kerülnek ki. És ha igaz az a régi közhely, hogy egy jazz együttes „csak” annyira jó, amennyire a dobosa, akkor be is zárult a kör.

Hogy ezúttal is sirassuk a korábbi budapesti  jazzbőséget, elmondom, hogy 2018 februárjában a Translator’s Note, majd 2020. febr. 25-én a Here Be Dragons lemezbemutató koncertjét élvezhettük az Opusban. Bár visszatérnének ezek az idők, amelyek akkoriban olyan természetesnek tűntek!

A lemezzel kapcsolatos érdekesség az is, hogy az ECM szokásos gyakorlatától eltérően a tíz művészi fotó mellett a kísérőfüzetben két kis „tanulmány” is olvasható angolul az LP-korszak és persze a CD-k többsége „liner notes” jól bevált gyakorlatának megfelelően. Az egyik a főszereplő Oded Tzur tollából, a másik – kifejezetten a lemezt elemző – írás pedig egy Steve Lake nevű úrtól.

Mindenkinek melegen ajánlom, könnyen befogadható, megnyugtató, egyben a legmagasabb művészeti kvalitások iránti igényt is kielégítő zene.  

 

ECM, 2020

  1. Here Be Dragons
  2. To Hold Your Hand
  3. 20 Years
  4. Miniature 1
  5. Miniature 2
  6. Miniature 3
  7. The Dream
  8. Can’t Help Falling in Love

 

Oded Tzur  tenorszaxofon
Nitai Hershkovits  zongora
Petros Klampanis  nagybőgő
Johnathan Blake  dobok