Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
4
10
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30

”…milyen előnyöket tudunk kovácsolni nehézségeinkből.” – interjú Borbély Mihállyal

2021. február 18.

A múlt hét végén háromnapos konferencián vettek részt a Zeneakadémia Jazz Tanszékének tanárai közül öten. A brüsszeli székhelyű AEC (Association Européenne des Conservatoires, Académies de Musique et Musikhochschulen) rendezésében megvalósuló online konferencia a pop és jazz-zene, valamint a nép- és világzene helyzetét és oktatásban történő összekapcsolódásának elősegítését volt hivatott előadásokkal, workshopokkal és konferenciabeszélgetésekkel elősegíteni. A konferencia neve The AEC Pop and Jazz Platform Meeting 2021 volt.

Az AEC az előadó-művészet felsőoktatásban való előmozdításán dolgozik, elsősorban a zenére összepontosítva ösztönzi a különböző intézményekben és országokban létrejövő sokszínűséget, megosztja a zeneoktatásban elért eredményeket. Három részre koncentrál, a művészet a gyakorlatban, a tanulás és tanítás, valamint a kutatás és innováció területekre.

Az idei online előadásokon Bacsó Kristóf, a Jazz Tanszék vezetője, valamint Borbély Mihály, Friedrich Károly, Gyárfás Attila és Pozsár Máté vettek részt. Az előadók között volt stockholmi, berlini, ferrarai madridi és helsinki egyetemi oktató, s néhány nemzetközi szinten is sztárnak számító művész-tanár.

Borbély Mihály a legaktuálisabb, online oktatás és tanulás témán kívül még sok mindenről mesélt.

  • MagyarJazz: Kérlek, mutasd be az AEC szervezetet. Mióta tagja a szervezetnek a Zeneakadémia? Eddig hogyan valósultak meg ezek a konferenciák?
  • Borbély Mihály: A szervezet nagy múltra tekint vissza, hiszen 1953 óta működik, s jelenleg 55 ország közel 300 művészeti felsőoktatási intézményének hálózatát jelenti. Konferenciái, workshopjai az európai oktatás magas színvonalát, sokszínűségét és dinamizmusát szolgálják, emellett közösségi-társadalmi szerepének fontosságát is hangsúlyozzák. Egyetemünk jónéhány éve tagja ennek a jelentős szervezetnek, s a mostani téma tette aktuálissá azt, hogy tanszékünk tanárai is aktívan bekapcsolódjanak. Az idei volt az első alkalom, hogy online formában tartották a 260 fő részvételével megvalósult tematikus konferenciát, melynek már címe is sokatmondó: “The Creative Artist - The Creative Teacher”.
    Egyébként a jól hangzó PJP Meeting rövidítés egyáltalán nem a hangsúlyokat jelölte, ugyanis a Pop Jazz Platform keretében valójában a jazz volt fókuszban, tehát az elnevezésben szereplő pop egyáltalán nem volt hangsúlyos, a világzenei kitekintések annál inkább.

 

  • MagyarJazz: Hogyan látják a külföldi kollégáid a jelenlegi helyzetet a zene, a zeneoktatás tükrében?
  • Borbély Mihály: Az egyértelműen látszik, hogy nemcsak a jelenlegi helyzet elviselhetővé tételére, de a 21. század számos kihívására is keresik a válaszokat, s ami talán még fontosabb: a megoldásokat. Abban teljes az egyetértés, hogy a műfaji előítéletektől mentes, mindenben az értéket és továbblépési lehetőséget kereső szemlélet, illetve ennek az oktatásban történő megjelenése manapság nélkülözhetetlen a felsőfokú művészeti képzésben.

 

  • MagyarJazz: Hogyan tudtatok alkalmazkodni a megváltozott helyzethez, mi a külföldi oktatók állásfoglalása az online tanítással kapcsolatban?
  • Borbély Mihály: Az egész konferencia azt erősítette meg bennem, ami az elmúlt egy év során is segített: a kialakult helyzetből nem elég “valamit” kihozni, sőt, a “lehető legjobb” mellett azt is meg kell találnunk, hogy milyen előnyöket tudunk kovácsolni nehézségeinkből. Mindennapjaimban is ezt próbálom megvalósítani, tanári munkámban pedig szinte szárnyakat adnak a nehézségek, lázasan keresem a megoldásokat, s próbálom minél inkább növendékeimet is ebbe az irányba terelni.

 

  • MagyarJazz: Nemrég készült interjú egy Erasmus-os diákkal a MagyarJazzen, aki rendkívül pozitívan nyilatkozott a budapesti tanulmányairól, sőt produktuma is lett az országokon átívelő kapcsolatnak, három ország diákjai adtak ki közösen lemezt, akik itt ismerkedtek meg. Mi a vélemény európai szinten az Erasmus programról? Jelenleg hogyan tudnak Magyarországon külföldi cserediákok tanulni?
  • Borbély Mihály: Filip Dinev példája is mutatja, milyen fontos és hasznos, ha nyitott szellem jellemzi a hallgatókat és iskolákat egyaránt. Az intézmények és a diákok is sokat kapacitálhatnak ebből. Most persze egy kicsit nehezebb a helyzetünk. Az előző tanévben épp Budapesten ért két vendéghallgatót a “lockdown”, mindketten zenekari gyakorlatra jártak hozzám, s az online rendszerben is jól tudtunk dolgozni. A német és az izraeli fiatalember is feltalálta magát a budapesti bezártságban, egyáltalán nem keseredtek el, persze nagyon szerettek volna az itteni jazzéletben aktívabban résztvenni. A jelenlegi tanév első félévére egy olasz és egy német szaxofonos hallgató jelentkezett, szeptemberben azonban - látva a második hullám közeledtét - mindketten jelezték, hogy átteszik kurzusaikat a tavaszi szemeszterre. Most februárban aztán csak a német hallgató kezdte meg tanulmányait, egyelőre online formában, de hamarosan Budapestre érkezik. Az olasz fiatal visszalépett, ősszel jön majd, ha akkorra már teljesen biztossá válik a tanítás normális mederbe történő visszatérése. Egyébként az első félévben a zenekari gyakorlaton is volt egy olasz énekes Erasmus hallgatóm, nem beszélve a többi tanszakon tanuló külföldi diákokról. Az utóbbi nyolc-tíz esztendő során került be egyre inkább a jazz tanszék is ebbe a nemzetközi vérkeringésbe.

 

  • MagyarJazz: Bacsó Kristóf a Zeneakadémia Jazz Tanszékének frissen kinevezett vezetője január közepén adott interjújában kifejtette, szeretné, hogy „izgalmas projektek jöjjenek létre a mi hallgatóink és más tanszékek hallgatói között”. Erről is volt szó a konferencián?
  • Borbély Mihály: A konferencia általános szellemisége, s emellett jónéhány előadás konkrétan is a műfajok közötti párbeszédet, igényes, kreatív együttműködéseket szorgalmazta. Michael Leage, aki amellett, hogy a Snarky Puppy vezetője, számos produkció létrehozója, producere, előadásában saját zenei kalandozásait hozta fel példaként, melyeknek talán legérdekesebb színei már a világzene kategóriájába tartoznak. Magda Giannikou, görög énekesnő, producer, pedagógus,The Artist as a Teacher” című előadásában részleteket vetített élményközpontú kurzusainak felvételeiből, befejezésként bemutatva, hogyan hoztak létre a Berklee College of Music Valencia Campusának hallgatóival nulláról indulva, a komponálás-hangszerelés-tanulás-alakítás-felvétel-videóklip készítés útvesztőit megjárva, két nap alatt egy fantasztikus színvonalú, és zeneileg is színes produkciót. Persze hozzá kell tennem: a munkát segítő infrastrukturális adottságok számunkra egyelőre álomnak tűnnek, ugyanakkor az is nyilvánvalóvá vált, hogy a diákok éjjel-nappal lelkesen, és odaadó munkával szolgálták a projekt megvalósulását.

  • MagyarJazz:  Vannak szakmai együttműködései külföldi egyetemekkel a hazai Jazz Tanszéknek?
  • Borbély Mihály: Vannak, de egyértelmű, hogy ezen a téren nekünk oktatóknak és persze a hallgatóknak is sokkal aktívabbnak kell lennünk. A konferencia egyik legfőbb tanulsága épp ennek a fajta aktivitásnak a fontosságát tette nyilvánvalóvá. Ma már nem lehet mindent csak az intézményektől várnunk, sokkal inkább alakítanunk kell az intézményi kereteket, hogy azok a lényeget, az oktatást és a hallgatókat szolgálják. Szerencsére ebből a szempontból is jó szelek fújnak, hisz a Zeneakadémia nyitott a megújulásra, a most formálódó “Liszt-brand” ennek szellemében születik, s az új tanszékvezető, Bacsó Kristóf fő célkitűzései között is szerepelnek ilyen típusú együttműködések.

 

  • MagyarJazz:  Hogyan zajlott a háromnapos konferencia, milyen témák kerültek még elő?
  • Borbély Mihály: Néhány előadást különösen hasznosnak tartottam témájuk, koncepciózus kifejtésük, vagy egyéni meglátásuk okán. A nagyszerű dobos, Benny Greb “Effective Practicing for Musicians” című interaktív előadása minden hangszeres számára igen hasznos módszereket mutatott be, a fiatal szaxofonos generáció egyik legfényesebb csillaga, Melissa Aldana pedig beszélt arról, hogy mit jelent számára chilei származása, hogy fiatal nőként miként került a jazzvilág élvonalába, s emellett egy kompozíciója születésének műhelytitkaiba is beavatott minket. Az Utrecht Conservatory professzora, Bart Noorman “Body & Soul” c. előadásában bemutatta, mimódon segíthetjük testünk tudatos használatával zenénk lelki tartalmának megvalósítását, fizikai egészségünk megőrzését is szolgálva. A páratlan metrumok szerepéről beszélt és tartott elemzéseket a Gustav Mahler Private University, Klagenfurt dob professzora, Klemens Marklt “Odd meters in Modern Jazz” címmel. “Curiosity, and it's influence on creativity” - Martin Fondse zeneszerző, a Royal Conservatoire Den Haag tanára nagyszerűen felépített előadásban tárta elénk, milyen ötletekkel motiválhatjuk növendékeink kreativitását.

 

  • MagyarJazz: Milyen eredménnyel zárult a konferencia?
  • Borbély Mihály: Természetesen a legfontosabb üzenete maga a megvalósulás volt, s az, hogy a nehéz körülmények ellenére is eredményes tudott lenni. A személyes jelenlétet persze mindannyian hiányoltuk, az előadások, műhelybeszélgetések személyessége és interaktivitása nyilván magasabb hőfokon izzott volna, arról nem is beszélve, hogy alkalomadtán épp egy kávészünetben, vagy az esti koncertet követően, egy pohár bor mellett zajlanak olykor a legfontosabb megbeszélések, születnek gyümölcsöző szakmai kapcsolatok. Hát, erre még bizony várnunk kell…

 

https://www.aec-music.eu/events/aec-pop-and-jazz-platform-2021

 

Fotó: Borbély Mihály