fbpx

A korai Dave Brubeck

2020. december 11.

Dave Brubeck születésének századik évfordulója alkalmából nem árt kicsit részletesebben taglalni pályafutásának első fázisát, amelyben már korát megelőző zenét alkotott. Az alábbi részlet Kerekes György és Pallai Péter első részletes magyar nyelvű jazztörténeti könyvéből, A Jazz Évszázadából való, amely ismét elérhető e-könyv formájában.

1949. a jazz egyfajta fordulatévének is tekinthető. Ehhez a dátumhoz köthető a cool felemelkedése és az európai klasszikus muzsika hatásának erősödése az amerikai jazzben. Különösen az Egyesült Államok nyugati partján élő jazzmuzsikusok voltak nyitottak e hatás befogadására. A változás előzményeként többen közülük neves európai komolyzenészek iskoláiba jártak, tőlük tanultak zeneszerzést és hangszerelést. A későbbi korszak egyik kiemelkedő muzsikusa volt a zongorista Dave Brubeck, aki megjárta a háborút és leszerelése után beiratkozott az Oakland-i Mills College művészeti kurzusára. Itt találkozott a francia avantgárd kiemelkedő személyiségével, Darius Milhaud-val, aki nagy hatással volt Brubeckre. Erre az időszakra így emlékezett:

„Már a College of the Pacificben is voltak jó tanáraim, de Milhaud mindegyiknél sokkal többet adott nekem. A Pacificben egyetlen tanárt sem érdekelt a jazz, pedig én legszívesebben csak azzal foglalkoztam volna, mert a klasszikus muzsika nem kötött le igazán. Az átmenetet kerestem a jazz és a komolyzene között és ebben a tekintetben az édesanyám és Milhaud segített nekem a legtöbbet.”

 A College-be járó fiatal zenészekből Brubeck „Jazz Workshop Ensemble” néven zenekart szervezett, melynek tagjai voltak: Dick Collins trombitás, Bob Collins harsonás, Bill Smith klarinétos, David van Kreidt tenorszaxofonos, Jack Weeks bőgős, Cal Tjader vibrafonos-dobos, és volt egy „külsős” tag is egy altszaxofonos, akit Paul Desmondnak hívtak. Brubeck a nem teljesen kidolgozott elméleteit akarta a zenekarral kipróbálni. Ennek megfelelően a nyolctagú együttes különös muzsikát játszott, amelyben egyszerre volt benne az európai komolyzene és az afrikai és ázsiai népzenék hatása. Mindenesetre furcsa zene volt, Brubeck édesapja szerint: „Ez volt a legszokatlanabb zaj, amit életemben hallottam”. Brubeck hamarosan lemezfelvételi lehetőséghez jutott. Ezeknek a lemezeknek a meghallgatása alapján arra a következtetésre juthatunk, hogy Brubeck és társai függetlenül attól, hogy New Yorkban alakulófélben volt egy új stílus, önállóan is ugyanabba az irányba indultak el, mint a kísérletező keleti parti jazzmuzsikusok. Nem tekinthető túlzásnak, ha kijelentjük, hogy Brubeck és zenésztársai is „kitalálták” a coolt. Az első kiadott lemezen szereplő darabok minden esetre teljesen új felfogást mutattak az éppen aktuálisan elfogadott jazzhez képest (1946-ot írtak akkor!) Az ismert dallamok egészen más hangzásban szólaltak meg, Brubeck új ritmusokat, új szerkezetet alkalmazott.

Az akkori Brubeck stílus és hangzás illusztrálására kiválóan alkalmasak azok  a felvételek, amelyeket az együttes 1946 és 50 között készített. Ezeknek azért van jelentőségük, mert már érezhetők bennük a cool-os elemek, pedig, mivel a „Birth of the Cool” lemez darabjai 1949-50-ben készültek, egészen biztos, hogy nem voltak hatással Brubeck zenéjére. 

 DAVE BRUBECK OCTET

Az igazi brubeck-i stílus először az 1949-ben kiadott trióval felvett lemezeken hallható (a trió tagja volt Brubecken kívül a bőgős Ron Crotty és a dobos Cal Tjader). A zenei anyag nagy része ismert darabok feldolgozása volt, így például a „Blue Moon”, a „Tea for Two”, a „Laura” és az „Indiana”. A felvételek romantikus hangvételűek voltak, a dallamok némi mozartos díszítőelemekkel gazdagítva szóltak. A számok többsége úgy hangzott, mintha valami finom, hűvös pára lengené körül a dallamokat, melyeket többszöri hangnemváltással még izgalmasabbá és feszültebbé tettek a muzsikusok. A zenének – különösen a kritikusok körében – nagy sikere volt olyannyira, hogy a két jelentős zenei szaklap, a Metronome és a Down Beat szakírói a Brubeck triót választották az év legjobb együttesének.

Brubeck Trio: „Blue Moon”

Részlet: http://ajazzevszazada.hu/ 

Kapcsolódó cikk: Dave Brubeck: Brubeck Time

https://magyarjazz.hu/programajanlok/800-harmonia-jazzmuhely-bemutatja-cseke-gabor-trio-feat-ludanyi-tamas-dave-brubeck-est-online-koncert

Fotó: Kerekes György

 

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
3
7
10
27
© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005