Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
20
27
28
29
30
31

"Ha jó a zene és a környezet, akkor terjed a híre" – interjú Gőz Lászlóval

2020. június 26.

Az Opus Jazz Club is kinyit július 1-jén, Borbély Mihály zenekarával. Bár sokan tartózkodnak még a csoportos eseményektől, mégis úgy néz ki, hogy igény van arra, hogy lehessen élő zenét hallgatni végre, és már a kormányrendelet is megengedi ezt. A karantén időszak alatt a Budapest Music Center, a BMC Records lemezkiadó és az Opus vezetője, Gőz László szakmai életműdíjat kapott Fonogramtól.

 

Gőz Lászlót kérdezem a további tervekről.

  • MagyarJazz: Gratulálunk az életműdíjhoz! Az nem titok, hogy a BMC Ház nem csak jazz, hanem komolyzenei koncerteket is vendégül lát, így sokkal nagyobb zenét kedvelő csoportot szolgáltok ki. 2015-ben A Magyar Érdemrend lovagkeresztjét kaptad meg a munkádért. Kaptál indoklást a Fonogram-díj mellé?  Hallottam egy beszélgetést, amiben kifejezted örömödet e szakmai elismerés miatt. Miért volt fontos számodra ez az elismerés?
  • Gőz László: Köszönöm! Természetesen minden díjnak örül az ember, főleg, ha nem más okok állnak a háttérben, hanem a teljesítményé. A Fonogram egy életműdíj, ami alapvetően szakmai elismerés. Azt gondolom, hogy ennél több magyarázat nem is kell. A BMC 24 éves, ezalatt az idő alatt rengeteg dolgot csináltunk, de soha nem tértünk el a 24 évvel ezelőtt elképzeléstől. Ez a díj – bár nekem lett címezve - de valójában a BMC közösségének díja. Ugyanakkor ez a díj nem a BMC Mátyás utcai épületének, hanem a 24 éves kitartó munka eredményeinek elismerése, ezzel indokolta a Mahasz, így teljes a kép.
  • MagyarJazz: A Mátyás utcában lévő Opus Jazz Club július 1-jén megnyit újra, nem tart nyári szünetet.
  • Gőz László: A 7 éve működő BMC ház soha nem tartott nyári szünetet, az Opus jazz klub nyáron is működik. Évente több mint 200 koncert hangzik el a klubban, ennek nagy része magyar produkció, a másik része külföldi. A világ ismert jazz klubjai, egész évben működnek, nincs pihenés, hiszen elképesztően nagy a zenei kínálat is, és a vendégek nyáron is szeretnek zenét hallgatni. Természetesen nyáron több a külföldi vendég, ami a klub hírnevét is erősíti.

  • MagyarJazz: Ahogy a többi jazz klubnál, nálatok is érezhető volt sokszor a külföldiek túlsúlya egy-egy koncerten. Mi a tervetek arra, hogy az idelátogató külföldiek hiányát pótoljátok?
  • Gőz László: 24 év alatt annyi minden történt már, hogy remélhetőleg ez a helyzet is rendeződni fog. Az Opus jegybevétele nem befolyásolt minket, a keletkező veszteséget más bevételekből pótoltuk. Európában is ismert az Opus, ennek a jele, hogy naponta számos megkeresést kapunk a világ minden tájáról. Ha jó a zene és a környezet, akkor terjed a híre, és jön a közönség. A teltházakra természetesen nagyon büszkék vagyunk, hiszen ezért dolgozunk.
  • MagyarJazz: Az egész BMC Ház mikor fog nyitni? Lemezfelvételeket elindítjátok vagy már el is indítottátok a BMC Records-szal?
  • Gőz László: A kiadó működik, folyamatosan jelennek meg a lemezek, számos felvételünket korábban elkészítettük, és nyárra is több lemezfelvételt terveztünk. A könyvtár nyitva van, a klasszikus zenei koncertek ősszel indulnak, sok kurzus is lesz a 20-21-es évadban.

  • MagyarJazz: Sok külföldi lemezt is készítetek. Miért fontos ez számotokra?
  • Gőz László: A sok külföldi zenésszel készült lemez a BMC katalógus sokszínűségét jelenti. Az a kiadó, ahol egyre több külföldi zenész vagy zenekar neve található, egyfajta belépőjegy az amúgy láthatatlan méretűvé csökkent lemezpiacra. A lemezpiac mozgását, alapvetően a terjesztők irányítják, így alakul ki egy kereslet-kínálat, bár mi alapvetően nem a keresletre építettünk, de azt figyelembe kell venni, hogy egy label csak úgy működik jól, ha az ismert nevek húzzák fel egy kevésbé ismert formációt! A magyar jazz megismertetése pedig 24 éve az első feladataink között van, és természetesen több magyar zenésszel készített lemezünk van, mint külföldi! Ha díjat kap egy külföldi lemez, az hatással van a kiadóra, mert megnézik a katalógust, és több esély van, hogy kijut a magyar jazz lemez külföldre. Ez egy finom árukapcsolás.
  • MagyarJazz: Mire készültök szeptembertől? Gondolom az őszi műsor már készen áll, amiben sok külföldi zenekar szerepel. Van B-tervetek, ha nem lesz biztonságos a légiközlekedés még akkor?
  • Gőz László: Mi most július elején elindulunk, és majd közben irányít minket a környezet, sajnos nem tudok okosan válaszolni erre. A külföldi zenészek koncertjeit az előadás előtti hónapban tudjuk véglegesíteni, és reménykedünk, hogy minden rendben lesz.
  • MagyarJazz: Egy kicsit szeretnélek kérdezni magadról is. Jazz-zenészként (harsona, trombita) is dogoztál sokat, tanítottál a Zeneakadémián. Sok zenekarban voltál tag és alapító tag is, mint a 180-as Csoport, a Brass Age, az ESP Group, Interbrass. Az utóbbi időben inkább a szervezés tölti ki az idődet. Legutóbb talán a MAO-val láttalak fellépni. Hiányzik a zenélés? Van időd gyakorolni? Ha most váltanál, és csak a zenélésre tudnál koncentrálni, milyen zenekart állítanál össze, milyen stílusban játszanál?
  • Gőz László: Volt idő, mikor azt gondoltam, hogy le tudom tenni a hangszert, de aztán mindig újra kiderül, hogy ez nem megy. Az utóbbi 5 évben többet utaztam, mint azelőtt bármikor, de ezek az utak nem szervezéssel, hanem koncertezéssel teltek. Köszönhetően a BMC nagyon erős szakmai stábjának, a koncertezés újra belefér az időmbe. Közel 15 év „hallgatás” után újra játszottam pár lemezen, és számos helyre hívtak is játszani. Nagy öröm volt a Modern Art Orchestra Bartók lemezén, játszani, de talán még izgalmasabb volt számomra a Moment’s Notice trióval elkészült koncertlemez. A trió tagjaival - Ifj. Kurtág György és Lukács Miklós – igazi élmény játszani, számos helyen felléptünk a világban, és annak ellenére, hogy nem egy könnyen befogadható zenét játszunk, mindenhol nagy örömmel fogadtak. Sok koncertem volt, és lesz Szemző Tiborral, akivel már általános iskolában is egy padban ültem, és a 180-as csoportban is 10 évig játszottunk együtt.

  • MagyarJazz: Miután jó szakmai kapcsolataid vannak, a másik oldalról is látod a jazz helyzetét, mi az, amit tanácsolsz a fiatal pályakezdőknek, mik azok a legfontosabb gondolatok, amiket szívesen átadnál a fiatal generációnak?
  • Gőz László: Alapvetően egy nehéz, sok megpróbáltatással és türelmet igénylő élettel néznek szembe, de lehetőségük mindig van és lesz. Az európai jazz nagyon sokban eltérült a mainstream amerikai jazztől, és úgy gondolom, hogy ez az út a jövő. Ezzel persze nem degradálom az amerikai jazzt, hiszen én magam is naponta gyakorlom, de itt Közép-Európában olyan sok minden történik, annyi új zene születik, hogy annak a jazzben is meg kell jelennie! Ablakos Dezső, aki mindent tudott az amerikai jazzről, azt mondta, azért jöttem haza, mert én ÉN akarok lenni, magyar népzenét és Bartókot szeretnék hallgatni. Ez a gyökér, amire építhetünk. A magyar kortárs zene a csúcson van, Ligeti, Kurtág, Eötvös ott van az legjátszottabb szerzők között, Tőlük és a többi kiváló, magyar zenésztől, zenszerzőtől lehet tanulni.
  • MagyarJazz: Mely koncerteket emelnéd ki a nyári szezonban? Téged mikor hallhatunk legközelebb játszani?
  • Gőz László: Soha senkit nem emelek ki, az év végén mindig végignézem a BMC éves programfüzetét, és nagyon büszke vagyok, hogy ennyi mindenki, ennyi stílus, ennyi tehetséges zenész fordul meg nálunk. Ebben az évben pár külföldi koncertem már van, de itthon nem tudom mikor játszom, a BMC-ben nagyon ritkán, mert ez a két élet nem igazán összevaló.

Köszönöm az interjút!

Én is!

Programajánló:

2020. július 1. Borbély Műhely
2020. július 2. Subtones – lemezbemutató
2020. július 4. Trio Squelini, Romann Ditta, Csókás Zsolt
2020. július 8. Altar Quintet (SK, HU, RS, AT)
2020. július 9. Kovács Linda - Bögöthy Ádám Duó
2020. július 10. Gadó Gábor Quintet
2020. július 11. Oláh Krisztián Quartet

További információk: https://opusjazzclub.hu/koncertek/kereses?location_id=1

Fotó: Hrotkó Bálint, Somogyi Lajos, Irk Réka