koncert

Jazz koncertek - Jazz Concerts in Hungary

H K Sze Cs P Szo V
7
Dátum : 2019. dec. 7.
24
25
26
27
28
29
31

Szabados konferencia - 2. rész

2019. november 27.

Kerekasztal, könyvbemutató, filmpremier és koncert – négy elemből tevődött össze a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) november 21-én rendezett Szabados György emléknapja. Az elméleti kérdéseket, Szabados jelentőségének, életműve elhelyezésének kérdéseit boncolgató első két programról Zipernovszky Kornél írt tudósítást, az esti filmbemutatót és koncertet pedig Turi Gábor értékelte a Magyarjazz.hu számára. 

„Csak az ének”

A Szabados-nap este 7 órától a Pesti Vigadóban folytatódott, ahol nagyszámú érdeklődő előtt mutatták be az MMA megrendelésére készített „Csak az ének” című új portréfilmet. Medgyesi Gabriella rendező a vetítés előtt elmondta, hogy eredetileg másfél tucat interjúalanyt szerettek volna megszólaltatni, de be kellett látniuk, hogy ötven percben ez lehetetlen. Ezért döntöttek úgy, hogy a művészt saját szavaival, zenéjével és a hozzájuk társított képekkel mutatják be. Érvényes megoldást választottak: az archív felvételekre is támaszkodó munka költői érzékenységű bevezetés a muzsikus gondolatvilágába és zenéjébe, amelyben az improvizáció központi helyet foglal el. A verbalitást előtérbe állító, hasonló jellegű filmekhez képest itt örvendetesen nagy tér jut a zenének, az életmű legfontosabb vonulatának. A film érzékelhető érzelmi hatást gyakorolt a közönségre, de a meleg taps után vélhetően többekben megfogalmazódott a gondolat: kívánatos volna a folytatás, újabb film elkészítése, amelyik tételesen bemutatná műveket, és kézen fogva kalauzolná végig a nézőket Szabados művészetének jelentős állomásain.

 
A Grencsó Kollektíva és Mezei Szilárd

Szabados - szabadon

A nap a Pesti Vígadó koncerttermében a Grencsó Kollektív Kör fellépésével fejeződött be. A tenor- és szopránszaxofonon, fuvolán és klarinéton is játszó Grencsó István, a néhai MAKUZ zenekar tagja a szabadosi örökség legfőbb őrzője és ápolója. Megszervezte és működteti Nagymaroson, Szabados lakóhelyén az Adyton zenei együttléteknek nevezett tábort, együttesével pedig – amelyben Pozsár Máté zongorázik, Benkő Róbert bőgőzik, Miklós Szilveszter dobol – időről időre műsorra tűzi a mester szerzeményeit. Változataikat Derengés címmel dupla CD-n megjelentette. Ezen az estén az összeszokott négyes a vajdasági Mezei Szilárd brácsással és Dresch Mihály szaxofonossal – Szabados egykori partnereivel – egészült ki.

Hamar kiderült azonban, hogy a reprezentatív, visszhangos terem alkalmatlan hangosított zenék fogadására. A szólamok egybemosódtak, a brácsa alig hallhatóan szólt, a kollektív improvizációk kakofon hangzavarként érték a közönséget. A műsor az ünnepi alkalomhoz igazodva Szabados legismertebb műveire szorítkozott, de talán éppen azért, mert többször játszott darabok hangzottak fel, az interpretációból időnként hiányzott a kellő érintettség. A Halott-táncoltató, Az esküvő, a Fohász, az Adyton, majd ráadásként a Regölés kvartett, kvintett és szextett felállásban, nagy energiákkal szólalt meg, ám például Az esküvő fájdalmasan sorsszerű témája egyfajta ’általános’ szabad rögtönzésben jutott el a csúcspontig. Ambivalens érzéseket keltett Dresch Mihály szereplése is, akinek jelenlétét a kapcsolódás és a távolságtartás kettősége jellemezte.

Mindezzel együtt méltóságteljes este volt. Kifejezésre juttatta, hogy az életmű nem zárult le a mester távozásával: zenéje tovább él az egykori játszótársak és a fiatalabb muzsikusnemzedék jóvoltából. A koncert bebizonyította, hogy Szabados György világa tágas, mint az alföldi rónaság: megengedi, hogy jellegzetességei közül hol a magyar meghatározottság, hol a szabad zenélés gyakorlata kerüljön előtérbe. Ezt észlelte és értékelte a közönség, amikor vastapssal köszönte meg az előadók teljesítményét.


Grencsó István és Dresch Mihály újra egy színpadon

 

Fotó: Turi Gábor

Videó: Csányi Judit

Magyar Művészeti Akadémia, 2019. november  21.

 

Kapcsolódó cikk: https://magyarjazz.hu/component/k2/326-szabados-konferencia-1-resz