fbpx

Remekművek és egyebek

2021. december 05.

Közeledik az év vége, nemcsak a magyarjazz.hu, hanem a világ számos jazzlapja is áttekinti az év hanglemeztermését. A legrangosabb orgánum, az amerikai Down Beat magazin már olvasható 2022. januári számában néz vissza a 2021-es évre, pontosabban a tizenkét lapszámban szemlézett hanglemezekre. A lista érdekes megfigyelésekre ad lehetőséget.

A Chicago külvárosában székelő szerkesztőség az egyes lapszámokban mintegy harminc CD-ről közölt kritikát, ami éves összesítésben 350-400 tételre rúg. Mondani sem kell, már önmagában a figyelem is sokat számít egy muzsikusnak („mindegy, hogy mit, csak írjanak”), az pedig szárnyakat adhat az ismertségnek, ha a nagy tekintélyű orgánum négy, netán öt csillagra érdemesíti a zenéjét. Kirívóan rossz anyag ritkán kerül be a válogatásba, de meglehetősen sok a hármas, még több a négyes osztályzattal jegyzett felvétel. Ez azt jelzi, hogy a jazz jól teljesít, ám viszonylag kevés a kiemelkedő, új hangot megütő produktum.

A rendszer szigorú. Öt csillag a remekműveknek jár (nagy felelősség a kritikusok részéről), a négycsillagos lemezek kitűnőnek, a hármasok jónak, a kettesek tisztességesnek minősülnek. Mint tudjuk, ízlések és pofonok különbözőek, ezért vezette be a lap az ún. Hot Box rovatot, amelyben négy kritikus véleményezi ugyanazt a négy CD-t, nem ritkán szélsőségesen különböző eredményre jutva. A differenciáláshoz nem tűnik elégnek az öt csillag, de feleket is osztogatnak, így összességében kilenc fokú a skála, ami árnyalt megközelítést tesz lehetővé.

A Down Beat szerkesztősége nem fűz megjegyzéseket a listához, egyszerűen sorba veszi a legjobbakat két – kortárs és történeti – kategóriában, a kiemelkedőkhöz a borító fotóját is csatolva. Ebben az évben 112 CD kapott négy csillagos minősítést, ami kiegyenlített termésről tanúskodik. Négy és fél csillagra 28 lemezt érdemesítettek, ami némi óvatosságról árulkodik az ítészek részéről. A csúcsra, a Down Beat kritikusai által remekműnek minősített lemezek polcára hét CD került fel (kettő közülük európai).

Egy kivétellel mindegyik meghallgatható a legnépszerűbb megosztón, így bárki összevetheti az eredményt saját véleményével. A lista (a szemlézés időpontja szerinti sorrendben):

Django Bates: Tenacity

Veronica Swift: This Bitter Earth

Jim Snidero: Live at the Deer Head Inn

Isaiah Collier and the Chosen Few: Cosmic Transitions

Wollny/Parisien/Lefebvre/Lillinger: XXXX

Kenny Garrett: Sounds from the Ancestors

Theo Croker: BLK2Life//Future Past

A négy és fél csillagra értékelt, tehát csaknem remekműnek kikiáltott lemezek között van néhány hozzánk közelebb álló, például Keith Jarrett: Budapest Concert, Jason Moran: The Sound Will Tell You, Barre Phillips: Thirty Years in Between, Joe Lovano Trio Tapestry: Garden of Expression, illetve Joe Lovano and Dave Douglas’ Sound Prints: Other Worlds. A kategória egyetlen európai muzsikusa Jakob Bro: Uma Elmo című lemezével. A „felsőházban” az Act, az Enja és a Lost Marble egy-egy, az ECM három CD-vel képviseli az öreg kontinenst.

A történeti felvételek közül mindössze három érdemelt ki öt csillagot:

Hal Galper: Live at the Berlin Philharmonic 1977

Keith Jarrett: Sun Bear Concerts

Louis Armstrong: The Complete Louis Armstrong Columbia and RCA Victor Sessions 1946-1966

 

Négy további album kapott négy és fél csillagot: Thelonious Monk: Palo Alto, Dave Brubeck: Time OutTakes, Oregon: 1974, James Cleveland: The King of Gospel Music: The Life and Music of Reverend James Cleveland.

A hosszú listát böngészve aligha prófécia az Adrian Younge&Ali Shaheed Muhammad/João Donato: João Donato JID 007 című négy és fél csillagos lemezét megjelentető kiadó neve: Jazz Is Dead.

 

 

Fotó: Down Beat