fbpx

VII. AVL-Érdi Jazz Fesztivál - idén is találkozunk Érden

2021. július 23.

Négy nap, hat koncert, huszonöt fellépő művész – ez lesz idén az érdi jazzfesztivál. Szeptember 9. és 12. között idén is fesztivált tartanak Érden.

Első nap, szeptember 9-én új helyen, a főtámogató székházában, az AVL irodaházban  a jazz és irodalom lesz a főszereplő. A számos, nívós díjjal jutalmazott író, aki szereti a jazzt és az elismert muzsikus, – akiről csak kevesen tudják, hogy verseket is ír – összehangolódása izgalmas estét ígér. A két egymástól is ihletet merítő művészeti ág találkozásán a színpadon Dragomán György és Lantos Zoltán lesz hallható.

 

Dragomán György:

Marosvásárhelyen született 1973. szeptember 10-én. József Attila-díjas magyar író, műfordító.

Családjával 1988-ban települt át Magyarországra. Apai nagyapja Dragomán Pál muzeológus, és édesapja, Pál is hivatásos vagy amatőr író. A szombathelyi Nagy Lajos Gimnáziumban érettségizett 1992-ben. Az ELTE bölcsészkarán folytatta tanulmányait angol-filozófia szakon 1992–1998 között. Az Eötvös József Collegium és a Láthatatlan Collegium diákja volt. Diplomát végül angol szakon szerzett, majd folytatta tanulmányait hároméves PhD képzésen, mialatt a Pusztítás könyve című regényét írta. A következő, azaz második regénye három évet várat magára, 2005-ben jelenik meg A Fehér király című könyv, ugyanebben az évben megszületik második fiúgyermeke is.  A Fehér király azóta Kínától Brazíliáig több mint harminc nyelven jelent meg, 2016-ban pedig egy brit-amerikai film is készült belőle.

2014-ben jelent meg harmadik regénye, a Máglya, egy évvel később pedig első (tizenkét év terméséből válogató) novelláskötete Oroszlánkórus címmel.

Írásait rendszeresen közlik a magyar és külföldi lapok és magazinok, több folyóiratban, napi-, heti és havilapban, illetve magazinban rendszeres rovatokat közöl offline és online felületen egyaránt, továbbá műfordítóként is dolgozik.

Művei a Holmiban, a Mozgó Világban, a Jelenkorban, az Élet és Irodalomban, az Alföldben, a Népszabadságban és a Kritikában jelentek meg.
995-ben feleségül vette Szabó T. Anna költőnőt, akivel szombathelyi évei alatt ismerkedett meg. Két fiuk született; Gábor (2002), Pál (2005)

Művei

  • A pusztítás könyve (regény); Balassi, Bp., 2002
  • A fehér király (regény); Magvető, Bp., 2005
  • Dragomán György–Háy János–Parti Nagy Lajos–Tóth Krisztina: Expander; Alexandra, Pécs, 2010
  • Agyag (elbeszélés, 16 nyelvre lefordítva); Magyar Fordítóház, Balatonfüred, 2011 (Füredi fordítói füzetek, 10.)
  • Bodor Ádám: Állomás, éjszaka. Tízkezes egy Bodor novellára (többekkel); szerk. Varga Réka; Koinónia, Kolozsvár, 2011
  • Részegh Botond & Dragomán György: Erőtánc; Csíkszereda, Bookart, 2013
  • Zóna. Az Élesdi Művésztelep elmúlt öt éve. Modem Modern és Kortárs Művészeti Központ, Debrecen, 2013. január 19–április 7.; szöveg Dragomán György, Hornyik Sándor; Élesdi Művésztelep Egyesület–Modem, Bp.–Debrecen, 2013
  • Máglya. Regény; Magvető, Bp., 2014
  • Oroszlánkórus. Novellák; Magvető, Bp., 2015
  • A fehér király. Regény; 2. jav. kiad.; Magvető, Bp., 2016
  • Kalucsni; in: Menni vagy maradni? Mai magyar színdarabok; szerk. Szűcs Mónika; Selinunte, Bp., 2018 (Olvasópróba)
  • Rendszerújra. Szabadulástörténetek; Magvető, Bp., 2018
  • Jég; Magvető, Bp., 2019
  • Főzőskönyv. Írások főzésről és evésről; Magvető, Bp., 2020

 

Műfordításai

  • Irvine Welsh: Trainspotting (regény); ford. Dragomán György, Polyák Béla; Trivium, Bp., 1998
  • Irvine Welsh: Acid House (elbeszélések); ford. Dragomán György, Polyák Béla; Trivium, Bp., 1999
  • Antony Miall–David Milsted: Miért nem bírjuk az angolokat?; ford. Dragomán György; Pannonica, Bp., 2000 (Kis nemzethatározó)
  • Sahoko Kaji–Noriko Hama–Jonathan Rice: Miért nem bírjuk a japánokat?; ford. Dragomán György; Pannonica, Bp., 2001 (Kis nemzethatározó)
  • Samuel Beckett: Watt (regény); Palatinus, Bp., 2005
  • Welsh, Irvine: Trainspotting; 2. jav. kiad.; ford. Dragomán György, Polyák Béla; Konkrét Könyvek, Bp., 2005
  • Mickey Donnelly: Ikeridő; Noran, Bp., 2006
  • Attila Csáji: Time on the tilt (Billenő idő); ford. Hernádi Miklós, Dragomán György, Takács Ferenc; György Kepes Foundation–Püski, Bp., 2009
  • Művei 32 nyelven jelentek meg; a The Washington Post méltatása szerint A fehér király egyszerre felkavaró és felbecsülhetetlenül értékes.[2]

 

Díjai

  • Soros-ösztöndíj (2002)
  • Mozgó Világ nívódíja (2002)
  • Bródy Sándor-díj (2003)
  • Déry Tibor-díj (2005)
  • Márai Sándor-díj (2006)
  • Artisjus-díj (2006)
  • József Attila-díj (2007)
  • Márciusi Ifjak Díj (2008)
  • Román Kultúra-díj (2008)
  • Mozgó Világ Nívódíj (2008)
  • Litera külön dicséret (2010)
  • Arany Medál-díj (2014)
  • Füst Milán-díj (2015)

 

Érdre nem a legújabb Főzőskönyvével érkezik, hanem a zenéhez kapcsolódó novellákat tartalmazó Oroszlánkórus című 2015-ben megjelent novellákat tartalmazó könyvével, valamint a Máglya című regényből kiválasztott részletekkel.

 

Lantos Zoltán

 

1962. február 25-én született Budapesten. A Zeneakadémián szerzett klasszikus zenei diplomát, hegedű szakon. Már a főiskola évei alatt kísérleti és keleti zenével foglalkozott, majd 1985-ben ösztöndíjjal Indiába utazott, ahol nyolc és fél évig élt.

Miután 1994-ben visszatért Budapestre, tovább dolgozott improvizatív zenei világának kialakításán, miközben saját zenei gyökereit is újra felfedezte és összevetette a keleti zene és a kortárs európai jazz területén szerzett tapasztalataival. Azóta olyan zenészekkel dolgozott együtt a hazai muzsikusok közül mint Sebestyén Márta, Dés László, Dresch Mihály, Juhász Gábor, László Attila vagy Horváth Kornél, valamint a külföldi zenészek közül Charlie Mariano, Ramesh Shotham vagy Lars Danielsson.

Saját együtteseiben, a Mirrorworld Kvartettben, a Lantos Zoltán Opensource-ban, a Vioelectrikben és szóló koncertjein is speciális elektronikus effekteket és loop-okat használ. Sok jazz- és világzenei fesztiválon vesz részt saját együttesével, illetve más együttesek tagjaként. A zenész egy 5-húros mesterhegedűn és egy különleges, a számára készült, Ricardo Margarit által épített 5+16 rezonáns-húros hegedűn (ún. taranginin) játszik. Valamint van egy szintén öthúros N.S.Design elektromos hegedűje.

Lemezei:

  • Zoltán Lantos, "Pieces" (1996) ; Zoltán Lantos, "Eclipse" (Solo/ Tandem Records, 1997)
  • Zoltán Lantos, "Mirrorworld" (Fonó Records, 1998)
  • Dhafer Youssef, "Malak" (Enja, 1999)
  • AZOPA, "Makahia" (November Music, 2000)
  • Ramesh Shotham, "Madras Special" (Permission Music, 2001)
  • Zoltán Lantos' Mirrorworld, "Tiptoe Ceremony" (BMC, 2002)
  • Gábor Juhász/Palle Mikkelborg, "60/40" (BMC, 2004)
  • Ramesh Shotham & Madras Special, “Urban Folklore” (Double Moon Records, 2004)
  • Zoltán Lantos' Mirrorworld, "Tau” (X-produkcio, 2008)
  • Tales of Tala, “Untold” (LopLop, 2012)
  • Ramesh Shotham & Madras Special, “Here it is” (Papercup Records, 2018)
  • Zoltán Lantos’ OpenSource, “Sonaris” (Hunnia, 2018)

 

Hitvallása: „Első szólólemezem szintén első (és egyelőre utolsó) verseskötetem mellékleteként jelent meg. Szerintem azóta is jellemez ez a költői szemlélet, szemlélődés, esztétizálás, kíváncsiság, a megfogalmazásra való törekvés. Minden jazzmuzsikusra jellemző ez a jelen pillanatban jelenlevés készség, hiszen számunkra ez a zenélés lényege, a pillanat művészete. Az improvizáció csodája, ami az ember zenéjét a kezdetektől végigkíséri. De ugyanilyen fontos maga a komponálás, zeneszerzés, a megírt struktúrák is. Emellett elengedhetetlen a szakmai felkészültség, akár hagyományos mainstream, akár kitekintőbb-integrálóbb vagy avantgarde muzsikusokról van szó. A jazz nemcsak egy értékes „Standard-készlet” hanem sokkal több annál, egy nyelvezet, a zenei kifejezésnek egy rendkívül magas fokú és ugyanakkor mélységesen emberi formája, amivel kommunikálni tudunk egymással, és másképpen nem igazán megtapasztalható örömfröccsökben fürödhetünk. Ha jó a zene és a koncert. Legalábbis én valahogy így élem meg… Érdekel a technológia, az elektronika - de sohasem öncélúan - és emiatt az újabb irányzatok, főleg Amerikából és Skandináviából.„

 

 

Második nap a gyönyörű, árnyas Magyar Földrajzi Múzeum parkjában, árkádos, százéves, felújított kocsiszínbe költözik a fesztivál.

Dresch Mihály

A mai magyar jazz kiemelkedő alakja, kiváló szaxofonos, a magyar népzene és a jazz ötvözésén alapuló saját zenei világot alakított ki.

Tizenhét évesen kezdett el komolyabban muzsikálni, Johnny Griffin játékának hatására választotta hangszerének a szaxofont. Zenei tanulmányait a jazz konzervatórium előkészítőjében kezdte, később felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskola Jazz Tanszakára, ahol 1979-ben végzett.

Kezdetben elsősorban a klasszikus amerikai fekete jazz, valamint a gospel és a spirituálé iránt érdeklődött. A nyolcvanas évek elejétől kezdve rendszeresen koncertezett neves hazai jazzmuzsikosokkal. Első kvartettjét 1984-ben alapította, melynek a kilencvenes évek közepéig gyakorta változott a felállása. Az 1985-ös Sóhajkeserű, az 1987-es Hazafelé és az 1990-es Gondolatok a régiekről című lemezeken Grencsó István (fúvós hangszerek), Benkő Róbert (bőgő) és Baló István (dob) voltak a partnerei. Az 1993-ban megjelent Zeng a lélek című CD-n már Geröly Tamás dobolt és Lajkó Félix hegedült. 1995-ben adták ki újabb albumukat ...Folyondár... címmel, melyen Lajkót Kovács Ferenc (hegedű, trombita) váltotta fel. A formáció 1998-ban jelentkezett új lemezzel, mely Révészem, révészem... címmel jelent meg.

1998 tavasza óta újra Baló István a kvartett dobosa, a bőgős pedig a fiatal Szandai Mátyás lett. Az új felállású négyes első lemeze Riding the Wind címmel először Angliában került forgalomba 2000 tavaszán. 2001-ben adták ki Szép csendesen című CD-jüket, melyet 2002-ben az Archie Shepp közreműködésével készült, nagy nemzetközi visszhangot kiváltó Hungarian bebop követett. 2004-es albumuk, az Egyenes zene Gramofon magazin szavazásán elnyerte Az év legjobb magyar jazzlemeze díjat. 2006-ben Borbély Mihállyal közösen készített lemezt Te+Te címmel.
2011-ben megjelent Fuhun című lemeze, ami az Év magyar jazz lemeze lett, majd két évvel később Lukács Miklóssal közös duó lemezük, a Labirintus. 2016-ban és ’17-ben két lemeze is megjelent, majd 2018-ban Borbély Mihállyal közös lemezük, a Körbe-körbe, amit az érdi közönség is hallhatott 2 éve. Majd 2020-ban fiatalokkal újította meg zenekarát Dresch Mihály, mégpedig Gyányi Marcell bőgőn és Csízi László dobon csatlakozott a Dresch-Lukács duóhoz.   Idén dupla lemezzel rukkolt elő Dresch Mihály, melyek közül az Árnyékban című lemezének bemutatója fog elhangozni az AVL-Érdi Jazz Fesztiválon.



Dresch Mihály számos rangos fesztiválra és jazzklubba kapott meghívást, fellépett többek között a Jazz & Wine Festival-on Olaszországban, a Festival Jazzcb-n Franciaországban, a Kalisz Festival-on Lengyelországban, a Jazz Brugge fesztiválon Belgiumban, a London Jazz Festival-on, a JazzFest Wien-en, a párizsi New Morning klubban. Pályafutása során olyan neves előadókkal lépett színpadra és készített felvételeket, mint John Tchicai, Archie Shepp, Roscoe Mitchell, Chico Freeman, Lee Konitz, David Murray és Dewey Redman. Bár Dresch teljesen egyedi zenei világot alakított ki, a mainstream jazztől sosem távolodott el teljesen, albumain rendre szerepel egy-egy örökzöld kompozíció is.

Dresch Mihály egyedi világa a népzenén alapul. Ahogy a jazzt, úgy a népzenét sem tudja egy koncertjén sem kizárni, egyedi látásmódja fiatalokat és idősebbeket is megérint.



Díjak, elismerések
2005 Az Év Jazz-zenésze (Gramofon)
2007 Liszt-díj
2011 Érdemes Művész
2014 Kiváló Művész

 

Ebben a formációban állandó társa Lukács Miklós cimbalomművész, akinek új lemezét, a „Zene az időtlen percek magányából” nemcsak hazánkban, hanem az Egyesült Államokban is az év lemezének választották.

A ritmusszekciót Gyányi Marcell és Csízi László alkotják.

Lemezei:

  • Dresch Quartet: Árnyékban -  2021
  • Dresch Vonós Quartet: Ongaku
  • Borbély-Dresch Quartet: Forrásban -    2018
  • Dresch Quartet: Forrásban -   2017
  • Mihály Dresch Quartet with Chris Potter: Zea -  2016
  • Dresch Quartet: Tördelős -   2016
  • Dresch Quartet: Kapu és kert -   2013
  • Dresch Mihály & Lukács Miklós: Labirintus -   2013
  • Dresch Quartet: Fuhun -   2011
  • Dresch Quartet: Ritka madár -   2009
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus -   2007
  • Borbély Mihály-Dresch Mihály: Te + Te -   2006
  • Dresch Quartet: Élő nád -   2006
  • Dresch Mihály Quartet: Egyenes zene / Straight music -  2004
  • Dresch Mihály Quartet / Archie Shepp: Hungarian bebop -   2002
  • Mihály Dresch: Quitet as it is / Szép csendesen -   2001
  • Dresch Quartet: Mozdulatlan utazás / Riding The wind -   2000
  • Dresch Dudás Mihály Quartet: Révészem, révészem... -   1998
  • Dresch Dudás Mihály: Hűség (szóló) -   1997
  • Dresch Quartet: Túl a vízen -   1996
  • Dresch Dudás Mihály Quartet: ...Folyondár... -  1995
  • Dresch Dudás Mihály Quartet: Zeng a lélek -  1993
  • Dresch Mihály Quartet: Gondolatok a régiekről -  1990
  • Dresch Quartet: Sóhajkeserű -  1998
  • Dresch Quartet from Hungary: Live in Cologne -  1998
  • Dresch Quartet: Hazafelé -  1997
  • Dresch Quartet: Sóhajkeserű  -   1985

 

Lukács Miklós

Törökszentmiklóson született 1977. január 9-én.  Zenész, cimbalomművész.

Lukács Miklós zenészcsaládban született. Édesapja szintén cimbalmos, cigányzenét játszik, édesanyja hegedült. Őt viszont mindenképp klasszikus zenére akarták taníttatni.

Tanulmányait a Tóth Aladár Zeneiskolában kezdte. Tanára Szakály Ágnes volt. 1991-től 1995-ig a Bartók Béla Zeneművészeti Szakközépiskolában folytatta tanulmányait, ahol ugyancsak Szakály Ágnes volt a tanára. A szakközépiskola elvégzése után felvételt nyert a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolára, amely ma már egyetem, 1999-ben diplomázott.

1986-ban, 9 évesen már a Rácz Aladár Cimbalomversenyen második helyezést ért el a serdülő csoportban. Tizenegy évesen pedig az UNICEF egyik brüsszeli gáláján már szólókoncertet adott. A cimbalom mellett zongorázni is tanult, melynek olykor ma is hasznát veszi.

1997-ben a Cimbalmos Baráti Kör Alapítvány kuratóriumi tagja lett. Már ekkor szerzett zenét is, 2003-ban Krétakör Színház számára Hazám címmel, az ELTE Kamarazenekar felkérésére pedig Divertimento kamarazenekarra és cimbalomra címmel írt darabot. Cimbalomverseny c. darabját amelyet kamarazenekarra és cimbalomra komponált, tanárának, Szakály Ágnesnek ajánlotta. 1997-ben szólistaként szerepelt a Budapesti Fesztiválzenekar Liszt: Hat magyar rapszódia című lemezén.1998-ban az Egyesült Államokban a Concertante di Chicago kamarazenekar szólistájaként lépett fel és 1999-ben is visszahívták.

A kortárs zene avatott tolmácsolója hangszerén, különös tekintettel Kurtág György és Eötvös Péter műveire.

2000-ben és 2009-ben is Artisjus-díjban részesült.

Az Zeneakadémia elvégzése után klasszikus zenei pályán akart továbblépni, de elmaradtak a felkérések, ezért is érdeklődése egyre jobban a dzsessz és népzene felé fordult. A mai napig számos ilyen formáció – többek közt a Gipsy Band, a Kvartett B, a Borbély Műhely, Lovász Irén, a Tűzkő Csaba Septett, az East Side Jazz Company, a Palya Bea Quintet, a Dresch Mihály Quartet s az Improvokation illetve a Dés András-Szandai Mátyás által alapított Konzervnyitó Akciócsoport régebbi vagy jelenlegi résztvevője. 2003-tól a Mitsoura együttes oszlopos tagja és 2006-ban megalakította saját zenekarát is Lukács Miklós Quintet néven (Bacsó Kristóf – szaxofon, Szandai Mátyás – nagybőgő, Szalai Péter – tabla és Dés András – ütőhangszerek). Kísérte már Palya Beát, Szalóki Ágit, Herczku Ágit és Bognár Szilviát is. Olyan világsztárokkal is együtt muzsikált, mint Herbie Mann, Chico Freeman, Steve Colman, Archie Shepp vagy Uri Caine. Érdemes még megemlíteni a szimfonikus zenekarokat, akikkel játszott már: Varsói Filharmonikusok, Hamburgi Filharmonikusok, a torinói RAI szimfonikusok, a Suisse Romande zenekar, a BBC Szimfonikusok es az ORF Szimfonikusok.

2002-2012-ig a Talentum Tánc- és Zeneművészeti Szakközépiskola tanára.

2005-ben Check It out, Igor címmel improvizatív duólemezt készített Szakcsi Lakatos Bélával.

2006-ban a hamburgi Filharmonikusokkal Eötvös Péter Atlantis című művét előadta a Varsói Ősz Fesztiválon a következő évben pedig a torinói RAI zenekarral.

2008-ban és 2010-ben is fellépett a Menuhin Fesztiválon, Gstaadban.

Szintén 2008-ban portréfilmet forgattak róla és hangszeréről a holland Mano Camón amatőr filmes rendezésében Cimbalom Legacy – The soundscape of Miklós Lukács címmel. Illetve egy portréfilmet is készítettek róla a Duna Televízió számára.

2009-ben Balogh Kálmán cimbalomművésszel készített egy nagy sikerű duólemezt.

2011-ben megkapta a Magyar Művészetért díjat és sikerrel szerepelt Eötvös Péter művével a londoni BBC Symphony Orchestra Total Immersion: Peter Eötvös címmel rendezett koncertsorozatán. A nagy sikerre való tekintettel a következő évre is meghívást kapott.

2011 nyarától a felsőőrsi Snétberger Zenei Tehetség Központ tanára is.

2011-ben novemberében megkapta Esterházy Péter ajánlására az AEGON művészeti díjat.

2012 februárjában megjelent önálló lemeze Cimbalom Concertos (Cimbalomversenyek) címmel, amelyen Lukács Miklós cimbalomjátéka áll a középpontban, és négy kortárs magyar zeneszerző (Vukán György, Szakcsi Lakatos Béla, Fekete Kovács Kornél és Oláh Kálmán) tollából született versenyművek szólalnak meg.

 

Lemezei:

  • Liszt: Hat magyar rapszódia (1997)
  • Quartet B: Üveghegy / Crystal Mountain (2003)
  • Mitsoura (2003)
  • Borbély Mihály Quartet: Meselia Hill (2004)
  • Dresch Quartet: Élő nád (2004)
  • Szakcsi Lakatos Béla / Lukács Miklós: Check it out, Igor (2005)
  • Fellegajtó (2005)
  • Dresch Mihály Quartet: Árgyélus (2007)
  • Mitsoura : Dura Dura (2008)
  • Dresch Quartet : Ritka madár (2009)
  • Karafiáth Orsolya – Tóth Evelin: A Fekete Macska (2009)
  • Lukács Miklós – Balogh Kálmán: Cimbalomduó – Négykezes cimbalomra (2009)
  • Ozone featuring Lukács Miklós: This Is C'est La Vie (2010)
  • Lukács Miklós, Michael Schiefel, Carsten Daerr, Szandai Mátyás: Gondellied in the Sahara (2010)
  • Lukács Miklós, Trio BraamdeJoodeVatcher, Kovács Ferenc: Quintet (2010)
  • Borbély Mihály Balkan Jazz Project, feat. Theodosii Spassov: Live at Fonó (2011)
  • Lukács Miklós : Cimbalom Concertos (2012)
  • Dresch Quartet: Fuhun (2012)
  • Dresch Mihály – Lukács Miklós : Labirintus (2013)
  • Dresch Quartet: Kapu és kert (Fonó, 2013)
  • Tóth Viktor Arura Trió: Szemed kincse (BMC, 2014)
  • Gregorz Karnas Trió - feat: Lukács Miklós: Vanga (BMC, 2014)
  • Michael Schiefel - PlatypusTrio (BMC, 2014)
  • Lukács Miklós Trió: Cimbiózis (Fonó, 2014)
  • Juhász Gábor Trió: Making a Change (Fonó, 2014)
  • Lukács Miklós - Cimbiózis: Budapest anzix (Fonó, 2015)
  • David Yengibarian Trio feat. Lukács Miklós: Mariage (Hunnia Records, 2015)
  • Charles Lloyd: Wild Man Dance (Blue Note Records, 2015)
  • Balogh Kálmán - Lukács Miklós Cimbalom Duó: Összehangolva (FolkEurópa Kiadó, 2015)
  • Dresch Quartet with Chris Potter: ZEA (BMC, 2016)
  • Lukács Miklós, Larry Grenadier, Eric Harland: Cimbalom Unlimited (BMC, 2016)
  • Gwendolyn Masin: Origin (2016)
  • Dresch Quartet: Tördelős (Perific Records, 2016)
  • Polygon - Borbély Mihály, Dés András, Lukács Miklós, Theodosii Spassov (Fonó, 2016)
  • Glass House Orchestra:Astro-Hungarian Jewish Music (Piranha Records,2017)
  • Mátyás Szandai,Mathias Levy,Miklós Lukács:Bartók Impressions (BMC Records,2018)
  • Modern Art Orchestra plays Bartók:15 Hungarian Peasant Songs (BMC Records,2018)
  • Lukács Miklós-Cimbiózis 5tet:Lux et Umbra(Fonó Records,2018)
  • Moment's Notice Trió: Creation (BMC Records,2019)
  • Dés László - Free Sounds Quartett: Capricci (Tom-Tom records,2019)
  • Dresch Quartet: Árnyékban (2021)

 

Zenekarai:

  • Lukács Miklós Trió - Cimbiózis
  • Lukács Miklós - Cimbiózis 5tet
  • Lukács Miklós, Larry Grenadier, Eric Harland - Cimbalom Unlimited
  • Dresch Quartet
  • Dresch - Lukács Duó
  • Borbély Mihály - Polygon Trió
  • Borbély Mihály - Balkán Jazz Project
  • Juhász Gábor Trió
  • Tóth Viktor Arura Trió
  • Szakcsi Lakatos Béla és Lukács Miklós Duó
  • Balogh Kálmán & Lukács Miklós: Cimbalomduó

 

Díjak:

  • Artisjus-dij (2000)
  • Artisjus-dij (2009)
  • Magyar Művészetért dij (2011)
  • AEGON művészeti díj (2011)
  • Magyar Örökség díj (2015)

 

 

Az AVL-Érdi Jazz Fesztivál harmadik napján, szeptember 11-én már két zenekar koncertje várja a közönséget. Fél 6-kor Soso Lakatos Sándor új zenekara fog debütálni Érden.

Soso Lakatos Sándor szaxofonos eredeti, ötletes, kreatív, szenzitív játéka kellemes élményt nyújt mind az elvontabb, mind a hallgathatóbb jazzt kedvelők számára. 2007-től az amsterdami konzervatórium jazz szaxofon tanszakán tanult, majd egy évet a philadelphiai Temple University-n, végül Amsterdamban szerezte mester diplomáját. Jelenleg tanít és több zenekarban is játszik, így többek között az este 7 órától itt fellépő László Attila héttagú formációjának fúvós szekciójában is. Kvartettjében Szakcsi Lakatos Róbert zongorán, Egri János bőgőn, Lakatos Pecek András pedig a doboknál játszanak főként amerikai jazz-standardeket saját stílusukra hangolva.

 

Este hét órától kezdődő koncert nagy izgalmakat tartogat, László Attila legújabb formációjának, a nevét viselő Fusion Circusnek köszönhetően.

László Attila Liszt- és Érdemes Művész-díjas gitáros-zeneszerző, a hazai jazzélet kiemelkedő képviselője. Pályafutása során olyan neves zenészekkel muzsikált együtt mint Anthony Jackson, Bob Mintzer, Randy Brecker, James Moody, Tommy Campbell vagy Dave Friedman.

László Attila 1953. június 10-én született Kaposváron.  A Bartók Béla Konzervatórium jazz tanszakának elvégzése után élvonalbeli hazai jazz együttesekben játszott. 1975-ben alapította meg a Kaszakő nevű jazz együttest, melynek eredeti hangzású zenéjét 1983-ban az Édenkert című lemezen rögzítették. 1980-tól 1988-ig a Magyar Rádióban dolgozott stúdiózenészként. 1985-ben Tony Lakatossal alakította meg a Things nevű formációt, mely hét éven keresztül működött. 1987 óta tanít a Jazztanszéken, az iskola big bandjének vezetője.1990 óta Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem Jazz Tanszékének docense.

Az elmúlt 33 évben a Jazz Tanszéken az irányítása alatt működő big band összeállításokban tanította két professzionális hazai big band – a Budapest Big Band és a Modern Art Orchestra – tagjainak nagy részét. A Zeneakadémián emellett improvizációs gyakorlatot és zenekari gyakorlatot tanít.

1992-ben alakított meg saját együttesét a László Attila Band-et, melynek stílusa a kortárs jazzhez áll közel. A zenekar eredeti hangvételű zenéjét László Attila írja és hangszereli, de Once Upon a Time lemezükön a zongorista Oláh Kálmán jellegzetes kompozíciói is hallhatóak. A László Attila Band 2004 januárjában amerikai turnén vett részt. A zenekar nyolc koncerten mutatkozott be nagyvárosokban, és New York-ban egy olyan különleges hangversenyt is adtak, amelyen több mint negyven ország ENSZ képviselői hallhatták zenéjüket.

2006-ban újabb formáció alakult, a László Attila Quintet, amely a Just Trust című lemezükön is közreműködött.

1999-ben Szabó Gábor jazz életmű díjat kapott, ugyanebben az évben László Attilát megválasztották a Magyar Jazz Szövetség elnökévé, mely tisztséget hat éven keresztül töltötte be. 2000-ben Weiner Leo zenepedagógiai díjat, 2003-ban előadói tevékenységéért Liszt-díjat kapott. 2010-ben a Magyar Köztársaság Érdemes művésze lett, majd ugyanebben az évben nyerte el a Gramofon folyóirat Magyar Jazz Díját. 2009-2010-ben háromszor is meghívást kapott felvételekre és tanításra IlayaRaaja dél-indiai zeneszerzőtől, aki a hatalmas ország egyik legismertebb és legnépszerűbb komponistája, és budapesti munkái során megkedvelte László Attila szerzeményeit. 2011-től 2018-ig a Snétberger Zenei Tehetség Központ gitár tanára volt. 2011 decemberében negyedszer járt Indiában három év leforgása alatt, IlayaRaaja meghívására a 12 000 főt befogadó Indoor Stadionban lépett fel az indiai zeneszerző életműkoncertjén vendégművészeként Chennaiban. 2012 januárjában a Zeneművészeti Egyetem korábbi és jelenlegi hallgatóiból alakított "Senior" big banddel adott koncertet a Müpa Bartók Hangversenytermében Miroslav Vitous közreműködésével, aki annak idején a Weather Report együttes bőgőseként vált világhírűvé. 2012 márciusában Ilaiya Raaja nagyszabású felvételén működött közre Londonban az Angel Stúdióban. A zenei anyag 2012 szeptemberében jelent meg CD-n 1 millió példányban a Sony kiadásában.

Zeneszerzőként, hangszerelőként és zenészként több mint 27 éve folyamatosan együtt dolgozik Charlie-val lemezfelvételeken és koncerteken. Közös munkájukat sok nagy példányszámban eladott album, sikeres koncertek, TV felvételek fémjelzik. Nevéhez fűződik a Charlie Jazz formáció zenei koncepciójának kialakítása a 2000-es években. Cserháti Zsuzsa zenei visszatérését jelentő albumokon is meghatározó szerepet vállalt a ’90-es években. 2013-ban elkészítette a "László Attila abszolút szolmizációs rendszere" című módszertani kiadványt, mely segítséget nyújt többek között a kottaolvasás gyors tanulásához. A módszer egy egészen újfajta megközelítés, melyben a 12 hang olyan elnevezéseket kap, amelyek könnyen és gyorsan kiénekelhetőek egymás után. László Attila a Gitár Trio nevű zenei formációval is rendszeresen koncertezett, melyben Babos Gyulával és Tátrai Tiborral közösen játszották saját szerzeményeiket és a rock vagy fusion stílusokból ismertté vált zenéket. 2013-ban Ferenc Nemeth-tel közös produkciójukban készülő "Bridges of Soul" c. lemezük Los Angeles-i felvételén olyan világsztárok működtek közre, mint a többszörös Grammy-díjas Russell Ferrante és Jimmy Haslip. A lemez 2014 októberében jelent meg, és az amerikai rádióadók lejátszási listáján a Top 40-be került, jazz kategóriában legjobb helyezése a 7. volt a rangsorban.

2016-ban szerzői lemeze jelent meg "Magic City" címmel , melynek felvételén a Budapest Jazz Orchestra big band működött közre.

2018-ban új oktató anyaga jelent meg L.A. GuitarLessons néven, mely videókat és kottákat tartalmaz.

2019-ben alakította meg a László Attila Fusion Circus nevű zenekart, mellyel saját jazz-rock kompozíciói hallhatók fúvósokra hangszerelve.

"Concerto for Jazz Guitar & Chamber Orchestra" címmel 3 tételes gitárversenyt írt, melyben közreműködtek fafúvósok, a Budapesti Vonósok kamarazenekar és jazz trió.

A zenei anyagból felvétel készült, mely 2020 márciusában jelent meg a Tom – Tom Records kiadónál.

  1. március 10-én It's Already Thatcímmel szerzői estje volt a Müpában, melyen két formációval játszott. A koncert első részében elhangzott a gitárverseny, a másodikban pedig a László Attila Fusion Circus működött közre.

 

Lemezei:

  • 1983 – Édenkert (Kaszakő)
  • 1984 – A fal mögött
  • 1987 – Blues for the Last Punk (Things)
  • 1990 – Mother Nature (Things)
  • 1993 – Touch Wood (Greg Földvári)
  • 1993 – The Swingin Violin of Csaba Deseő
  • 1994 – Running Time: The best of László Dés
  • 1995 – The Only One (László Attila Band)#
  • 1997 – Something New, Something Old
  • 1999 – Smart Kid (László Attila Band)#
  • 2001 – Horgas Eszter Arcai II. – Hazafelé
  • 2002 – Once upon a time (László Attila Band)#
  • 2004 – On the Broadway (László Attila és barátai)#
  • 2005 – Örömkoncert 2005 (Concert of Joy 2005)
  • 2006 – Just Trust (László Attila és barátai)#
  • 2009 – Babel (László Attila és barátai)#
  • 2014 – Bridges of Souls (Ferenc Nemeth – Attila László project)
  • 2016 – Magic City (László Attila & The Budapest Jazz Orchestra)#
  • 2020 – Concerto for Jazz Guitar & Chamber Orchestra#

 

Díjak:

  • 1997 – Az év zeneszerzője (Artisjus)
  • 1999 – Szabó Gábor-éleműdíj
  • 2000 – Weiner Leó-díj
  • 2002 – Artisjus előadói díj
  • 2003 – Liszt Ferenc-díj
  • 2010 – Érdemes művész
  • 2010 – Magyar Jazz Díj / Gramofon
  • 2015 – Gonda János zenepedagógiai díj
  • 2017 – Az év könnyűzeneszerzője (Artisjus)

 

László Attila a nevével fémjelzett Fusion Circus a hazai jazz kiemelkedő muzsikusait – akik egytől-egyig nagyszerű szólisták – integrálja a saját kompozícióit megszólaltató legújabb formációjába. A Liszt-díjas gitárművész és zeneszerző gitárra, három fúvósra és ritmusszekcióra áthangszerelt dinamikus, ritmikus kompozíciói hallhatóak az este műsorának legnagyobb részében, ahol zenésztársai lesznek Nagy János billentyűs hangszereken, Lattmann Béla basszusgitáron, Pecze Balázs trombitán, Csapó Krisztián harsonán és a nemrég látott és hallott Soso Lakatos Sándor szaxofonon.

Vendégként pedig a világhírű jazz-dobost, Borlai Gergőt köszönthetjük az esti koncerten, akinek legutóbbi lemeze Grammy-díj előjelölést kapott.

Borlai Gergő 1978. május 27-én született.  Borlai Gergő 1978. május 27-én született Budapesten. Édesanyja Borlai Kinga a Magyar Rádió egyik vezető hangmestere, édesapja Lakatos Gábor, hangmérnök. Apjának köszönhetően szinte születésétől fogva dzsessz és jazz fusion lemezeket hallgatott, korán elkezdte tanulmányozni ezeket a zenéket. Hároméves korában kezdett el dobolni Harvey Mason és Joe Morello hatására, akiket Herbie Hancock és Dave Brubeck lemezein hallott. Édesapja hobbizenekarának a dobfelszerelése rendelkezésére állt, így önszántából az első dolog, amit meg akart valósítani, az Hancock Chameleon és Brubeck Take Five című száma volt. Hatéves korában ezzel a két számmal vették fel egy zeneiskolába, Nesztor Ivánhoz. Nála tizenkét éves koráig tanult, majd 1992-től 1996-ig Szanyi Jánostól vett órákat, és leginkább autodidakta önképzésbe váltott át. Szanyival a későbbiekben is konzultált, bár saját állítása szerint a zenékből tanult a legtöbbet. Zongorán és basszusgitáron autodidakta módon tanult meg játszani. Tizenkét éves korában kezdett el dalokat írni. 1998-ban, húszéves korában jelent meg első lemeze 17 címmel, amely arra utal, hogy tizenhét éves korában kezdte ehhez az albumához írni a számait. 2001 márciusában megalapította első zenekarát, a thrash-metal-pop-funk-jazz-rock-ot játszó European Mantra-t, amely 2008-ban feloszlott,[1] majd 2010 februárjában újra összeállt. 2020-ban „Missing Songs” című lemeze óriási sikert ért el, Grammy előjelölést kapott. Az albumon szereplő számok mindegyikét, egy-egy példaképének ajánlott. A fesztivál után jelenik meg a European Mantrával közös új lemezük Yancha címmel.

 

Vasárnap, szeptember 12-én ismét dupla koncerttel örvendeztetik meg a jazzrajongókat, ráadásul két énekes koncerttel egymás után. És ha ez még nem lenne elég, két ősbemutatónak is szem- és fültanúi lehetnek majd a közönség tagjai.

Az első koncert a már hagyományos kiemelkedően tehetséges egyetemisták koncertje. A magas színvonalú előadásokra mi sem nagyobb elismerés, hogy amióta a jazzfesztivál megrendezi ezt a koncertet, a fellépők meghívást kapnak a Müpa JazzShowcase koncertjeire is, ami a legfiatalabbak legtehetségesebb zenekarainak ad bemutatkozási lehetőséget. Az utóbbi két évben pedig az érdi fesztiválon debütáló zenekarok nyerték meg a versenyt. Az idei év kiválasztottjai ugyancsak a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem diákjai. Idén Orbay Lilla a fesztiválra alakult zenekara mutatkozik be az érdi közönségnek: az Orbay Lilla Group. Az énekesnő a Harmónia Jazzműhely által negyedévente megrendezett Jazz-Csillagvizsgáló programban énekelt négy másik társával.
A jazzfesztiválra a már az érdiek számára is jól ismert tehetséges szaxofonos, Oláh Kálmán zongoraművész fia, Oláh Kálmán Jr. fog fellépni. A dobos is ismert az érdek számára, a közeli Martonvásár lakója, Fábry Adonisz lesz idén is. A zongoránál a Snétberger Tehetségközpont régi diákja, Horváth Balázs fog zongorázni, a basszusgitárnál az erdélyi születésű Szereceán Tihamér fog játszani.

 

7 órakor egy jazzikon lép ismét színpadra Érden. Az egyik legszebb és legjobb hangú énekes, Berki Tamás.

Berki Tamás zenész, zeneszerző, énekes, gitáros, dobos, pedagógus, egyetemi tanár, Gonda János és Vukán György tanítványaként a Bartók Szakiskola jazz tanszakán tanult, majd Vámos Miklóssal közösen megalakította a Gerilla protestsong együttest, amelynek 1971-ig volt tagja. Ezt követően énekes és szövegíró Gonda János együttesében, majd a Csík-Fogarasi-Jávori-együttes szólistája, illetve a Kőszegi-együttes tagja. 1973-tól gyakran lép fel a Benkó Dixieland Banddel. 1973–1978 között tanársegédként dolgozik Zeneművészeti Szakközépiskola és Gimnázium jazz tanszakán. 1978–1997 között a Magyar Művelődési Intézet munkatársa volt, közben 1990-ben az Állami Bábszínházban zeneszerzőként debütál. 1994–1998 között a Duna Televízió könnyűzenei, 1998–2000 között pedig jazz-szerkesztője, rendezője. 1996 óta a Kőbányai Stúdió tanára, 1999 óta az ének tanszék vezetője 2015-ig. 1997 és 2019 között a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem jazz tanszékén tanított.

Az Artisjus- és Máté Péter-díjas zenész egy különleges felállásban lép színpadra: Nagy János billentyűs hangszereken, Frankie Látó hegedűn, Joubert Flóra a doboknál kíséri az örökifjú BerkiTomit.

Lemezei:

Gerilla együttessel:

  • John elment Vietnamba / Ejtőernyős dal (megjelent 1966-ban)
  • Disszidensek (Ecc-pecc-kimehecc…) / Várunk este a szobornál / Nem lehet tudni (az 1967-es polbeat fesztiválon sikert aratott szerzemények, megjelentek)
  • Antal Gazda / Umblav tu phenye (a cigányság sorsáról szóló dalok)

Gonda Sextet együttessel:

  • Sámánének (1975)

Benkó Dixieland Band együttessel:

  • Heart Of My Heart (1991)
  • Karácsonyi mise (1991)
  • Take The A-Train (1996)
  • Benkó Dixieland Band 50 (2007)

Szólólemezei:

  • Igazi paradicsom (1984)
  • Hé, mi a bigyó? (1988)
  • Jó Reggelt (1990)
  • Best of Berki Tamás (1995)
  • Berki Sings Jazz (1996) (Shabu-Shabu-val együtt)
  • A Híd (2004)
  • Bika (2009)
  • Minden délibáb (2014)

 

Remélhetőleg az időjárás kegyes lesz a fesztiválhoz idén is, ahogy immár hat éve. És a hetedik év is óriás örömet fog okozni a közönségnek.

Az aznapi járványügyi előírások szerint kérnek vagy nem kérnek védettségi igazolványt. Jegyet és bérletet elővételben a jegy.hu rendszerén keresztül lehet venni: https://www.jegy.hu/pfsearch?q=AVL

 

 

Fotó: AVL-Érdi Jazz Fesztivál 

 

 

© 2019-24 MagyarJazz / Jazz.hu szakmai jazzportál, szeretett műfajunk, a JAZZ szolgálatában. All Rights Reserved. • Készítette és kiadásért felelős személy: Irk Réka • Kiadó: Jazzponthu Kulturális Alapítvány • 1122 Budapest, Maros u. 28. • Adószám: 19345684-1-43
Az alapítványnak adományt az alábbi bankszámlára köszönettel fogadjuk: 10700770-73692180-51100005