koncert

Twinning / francia-magyar koprodukció – interjú Ávéd Jánossal

2020. január 23.

Olykor a képből hangzik fel egy zenei folyamat, máskor a hangból “képződik” vizuális élmény. Ebben a meseszerű zenei világban színek, hangszínek, dallamok és formák olvadnak össze, majd szétporladnak egy állandó mozgásban lévő kaleidoszkopikus ritmusvázban.

Ez a rövidített ajánló a TWINNING hazai koncertjeihez. A zenekar magyar tagjai:
Ávéd János - szaxofonok - BALANCE, Fenyvesi Márton - gitár, FX - BALANCE, Gyárfás Attila – dob

A zenekar francia tagjai:
Christine Bertocchi - ének - D.U.O., Guillaume Orti - szaxofonok - D.U.O. – REVERSE, Olivier Sens - elektronika, video mapping - USINE – REVERSE (együttműködésben Yann Bagot rajzaival, Didier Legaré-Gravel videóival)

 

Ávéd Jánost kérdeztem erről a különleges és furcsa produkcióról.

  • MagyarJazz: Ezt írjátok az ajánlóban: „zenei eszmecsere, multikulturális kutatás és új zenei lehetőségek felfedezése”. Hogy jött az ötlet az együttműködésre a két francia zenésszel?
  • Ávéd János: Guillaume Ortival 2012-ben találkoztunk, amikor az általa vezetett European Saxophone Ensemble nevű európai uniós projektben vehettem részt, képviselve Magyarországot. 2018-ban találkoztunk újra egy közös stúdiófelvételen, ahol a zenekaromhoz, a Balancehoz (Fenyvesi Márton, Benkó Ákos) már Christine Bertocchi énekes is csatlakozott. Így jött létre a Joining című EP, mely a Twininng projekt előzményének tekinthető. Ákos elfoglaltságai miatt a Twinning projektre dobosként Gyárfás Attilát sikerült megnyernem, akinek egyéni hangja mélyen érint és inspirál ebben a zenekarban. Fenyvesi Mártonnal meghatározó zenei élmények kötnek össze, sokszor érzem azt, hogy szinte belelát a fejembe. Ebből olyan közös zenei megnyilvánulások adódnak, mely a projekt egyik fő gerincét jelenti számomra.

  • MagyarJazz: Miért ezt a nevet adtátok a zenekarnak, hogy TWINNING?
  • Ávéd János: A francia barátaink adták a nevet, ugyanis Olivier Sens elektronikus zenész is bekerült a projektbe, és jó értelemben véve felforgatta a zenekart. A saját maga által fejlesztett Usine nevű szoftver realtime-ban programozható patch-ein keresztül dolgozza fel a zenészektől spontán kapott zenei információt, és alakítja át olykor zenei vagy éppen vizuális válasszá, egy projekt segítségével. Yann Bagot és Didier Legaré-Gravel illusztrációit és videóit használjuk alapanyagként a képi megjelenítésben, melynek alakításához az éppen felszólaló zene szolgál eszközül.

 

  • MagyarJazz: Mit jelent az, hogy „a pillanat megismételhetetlen élménye hang és kép együttes szövetéből jön létre”? Mire számíthat a közönség a koncerteteken?
  • Ávéd János: Az ismertetőből azt a részt ragadtad ki, ami a zenei improvizációra, illetve az ezáltal létrejött interaktív, megismételhetetlen képi anyagra vonatkozik, melyet a zene a jelenben, közvetlenül fest fel a vászonra.

 

  • MagyarJazz: Egy lemezt is készítettetek a közös muzsikálás folyamán 2018-ban „Joining” címen. Hol hallgatható meg ez a lemez? Ezek a kompozíciók lesznek a koncertek alapművei? Gondolom egész más formában, hisz azt írjátok, hogy „szabad improvizációkkal rögzítettétek”.
  • Ávéd János: Nagyon jó, hogy ezt kérdezed. Azt gondoltam, hogy teljesen mást fogunk csinálni. Amikor az új darabokat írtam a programba, egyáltalán nem kapcsolódtam az eredeti improvizációhoz, ám francia barátaim túlnyomó többségben a lemezből, mint a zenei prototípusból származtatták munkájuk alapanyagát.
    Fontos adalék, hogy Christine Bertocchi az ének kiterjesztett technikáin túl francia szövegeket is megformál. Például Lorand Gaspar francia nyelvű magyar származású költő műveit. Visszatérve a lemezen szereplő improvizációk és az új zene kapcsolatára: van olyan improvizált darab, amit például Guillaume Orti később kompozícióként rögzített. Olykor a hangszer-összeállítások, sound-patternek is megszólalnak az eredetiből. Persze ez sohasem jelenti a hangfelvétel reprodukcióját. Olivier ritkán avatkozik be eletromos hangszereivel. Az ő munkája ritkábban hallható, sűrűbben látható. Ugyanis ő organikusan alakítja a zenészektől kapott zene paramétereit, amely eltérő képi anyagot eredményez a hallgató-nézők számára.

 

  • MagyarJazz: A Budapest Music Centerben ezen a héten közös zenei munkára van újra lehetőségetek. Csak a koncertekre készültök, vagy újabb lemezfelvétel is várható?
  • Ávéd János: Hálásak vagyunk a BMC-nek, hogy lehetőséget adott számunkra a rendhagyó, kísérleti zenei projekt megvalósításhoz. Ezekben a napokban egyenlőre a műsor programja születik meg, melyhez vannak előre megírt zenei anyagok. Reméljük, hogy elnyeri a közönség tetszését, és valamilyen módon rögzíteni tudjuk a zenét és a videót. Érzésem szerint a lemez formátum nem volna elegendő a projekt hiteles megörökítéséhez. Ezzel együtt nem ragaszkodunk görcsösen a dokumentáláshoz, keressük a további lehetőségeket, hogy minél több helyre eljuttathassuk a zenénket.

 

  • MagyarJazz: Igaz, fentebb meghallgatható a lemezetek, de azért élőben az igazi a jazz-zene. Hol tud meghallgatni titeket a magyar közönség?
  • Ávéd János: Január 25-én az Opus Jazz Clubban lesz az ősbemutató.
    Január 27-én a szendendrei Hé Dodó kávézóba préseljük be magunkat.
    Január 29-én a Magyar Rádió 6-os stúdiójában fogunk koncertezni.

 

  • MagyarJazz:  Köszönöm az interjút, sok sikert!
  • Ávéd János: Köszönjük szépen!