fbpx

Podcast sorozat / jazztanulmányi vitakör

2021. október 06.

A 2015-ben alapított Jazztanulmányi Kutatócsoport 2021-ben folytatja a klasszikus önképzőköri formában műhelyvitáit. Az első alkalom január közepén volt. A műhelyvita sorozat eszmei kiindulópontja és az első alkalom témája a kanonizáció fogalomköre a jazzel kapcsolatban. Erről kiváló összefoglalás olvasható Máté J. György: Készíts salátát (Jazz, történet, kritika) című könyvében, ami a Gramofon könyvek kiadásában jelent meg 2020-ban, közelebbről a Kánonok, jazztörténetek, mítoszok című esszében. A kötet néhány példánya még megrendelhető a kiadóban (www.gramofon.hu).

 

           Az online tartott műhelyvita referense, a vitaindítót tartó Lachegyi Máté jazz-zongorista, (nem) mellesleg egyetemi végzettségű művészettörténész, aki előzetesen az alábbi néhány sorban vezette fel a témát:

Kik azok a zenészek, akik bekerülnek a jazz-antológiákba, jazztörténeti munkákba, mint a műfaj meghatározó alakjai? Milyen irányzatokat tartunk a jazz szerves részének, mainstreamnek, melyeket helyezünk el a periférián, esetleg melyeket tartunk a jazz „elfajzásának”? Valóban ábrázolhatjuk a jazz „fejlődését” egy nagy családfaként, amint a világ jazz-iskoláinak falaira gyakran kiragasztott poszteren láthatjuk? És egyáltalán, kik és milyen szempontok szerint foglalnak állást a fent feltett kérdésekben? A jazz kanonizációjának vizsgálata két szempontból is érdekes, sőt, sürgető kérdés: egyrészt ez a még mindig viszonylag fiatal, de a későbbi populáris zenei irányzatokhoz képest majdnem kétszer olyan hosszú történelemmel bíró műfaj még ma is alakul, fejlődik, él, így a kánon nemcsak visszamenőleg változik, hanem feltehetően folyamatosan bővül is. Másrészt a jazz, jóllehet helyett kapott a legmagasabb szintű zeneoktatásban és az „elit” koncertpódiumokon, mindmáig nem tudott annyira bekerülni a magas művészet kánonjába, hogy világszerte magától értetődően „komolyzenének” tekintsék. Eközben lassan a könnyűzene/komolyzene bináris megkülönböztetése is idejétmúlttá válik, különösen amikor az elválasztást az egész műfajra válogatás nélkül alkalmazzák. Ezekben a kérdésekben próbálunk eligazodni és elmélyedni, válaszokat keresni Máté J. György: Készíts salátát (Jazz, történet, kritika) c. könyvének Kánonok, jazztörténetek, mítoszok c. fejezete, illetve más releváns források segítségével. 

Az alább hallható, szerkesztett hangfelvétel a Jatakucs alapítója, Zipernovszky Kornél megnyitójával kezdődik, majd sorrendben Lachegyi Máté több mint félórás vitaindítója következik. Ezt követi Máté J. György reagálása, a két expozé után a további vita kb. egy óra elteltével bontakozott ki, hozzászóltak sorrendben: Csobod Judit, Havas Ádám, Erdősi Péter, Zipernovszky Kornél, Wagner Sára, Karap Zoltán, w’ Horváth Tibor, Havas Ádám, majd Zipernovszky Kornél zárszava következett.
Podcastjaink publikálását az NKA Hangfoglaló Könnyűzene Támogató Program tette lehetővé.